Charles Explorer logo
🇨🇿

Integrace a inkluze dětí v mateřské škole

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKB01S131A

Sylabus

Student se seznámí s jednotlivými probíranými tématy prostřednictvím přednášek:

1. Vývoj vztahu společnosti k osobám se zdravotním či sociálním znevýhodněním z pohledu historie

2. Vývoj oboru SPPG a současné přístupy ve speciálně pedagogické intervenci

3. Vymezení pojmu normality ve vztahu k předmětu SPPG

4. Speciálně pedagigcká diagnostika - vymezení, cíl, metody

5. Metody a zásady používané ve speciálně pedagogické praxi

6. Rodina s dítětem se zdravotním či sociálním znevýhodněním a možnosti odborné intervence

7. Rané péče a školní poradenská zařízení

8. Systém vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami

9. Pracovní uplatnění osob s postižením a možnosti jejich socializace

10. Úloha neziskového sektoru v intervenci zaměřené na osoby se zdravotním či sociálním

11. Legislativní opatření vztahující se k osobám se zdravotním či sociálním zenvýhodněním

12. Jednotlivé speciálně pedagogické disciplíny - jejich stručný přehled, charakteristika specifik spojených s jednotlivými druhy postižení v souvislosti s vývojem dítěte v předškolním věku

Anotace

V rámci předmětu se studenti seznámí se základními pojmy vztahujícími se k oboru speciální pedagogika. Předmět vychází z historického vývoje společnosti v souvislostí s poskytovanou péči o jedince se zdravotním či sociálním znevýhodněním, Definuje předmět, cíl, odbornou terminologii vědního oboru.

Absolvováním tohoto předmětu získá student základní poznatky z jednotlivých speciálně pedagogických disciplin s ohledem na problematiku osob se zrakovým, sluchovým, mentálním a tělesným postižením, s poruchou komunikačního systému, s kombinovaným postižením a s poruchami učení a chování. Dále se seznámí se současným systémem školských poradenských institucí a možnostmi vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.

Podrobněji se bude zabývat specifiky výchovy a vzdělávání děti se zdravotním či sociálním znevýhodněním v předškolním věku.