Charles Explorer logo
🇬🇧

Children with social disadvantage in educational contexts

Class at Faculty of Education |
OKB01S1H3B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Dílčí témata předmětu:

1. vymezení kategorie sociálního znevýhodnění; specifické potřeby dětí a žáků se sociálním znevýhodněním;

2. sociální znevýhodnění a etnická příslušnost; jazykové a kulturní bariéry ve vzdělávání;

3. inkluze, integrace a segregace ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním; diskriminace ve vzdělávání a sociální podmíněnost výsledků inteligenčních testů;

4. podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí v předškolním věku – v mateřských školách;

5. podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků v přípravných třídách a v základních školách;

6. role asistentů pedagoga (ethnic assistants) ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním;

7. specifika spolupráce vzdělávacích institucí s rodinami sociálně znevýhodněných žáků;

8. role orgánů sociálně-právní ochrany dítěte a nestátních neziskových organizací ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním.

Annotation

The course acquaints students with the problems of education of children and pupils with social disadvantage. Attention is paid to the definition of the term "social disadvantage" and its possible connection with ethnicity, language and cultural barriers in the education of children; In the context of educational practice, emphasis is placed on supportive and compensatory measures in pre-school education of children from socially disadvantaged backgrounds (pedagogical and special - educational support, assistance of pedagogical assistants, cooperation of teachers with pupils' families, school cooperation with NGOs).