Cílem předmětu je seznámit studenty Učitelství pro MŠ se základy přírodovědné pregramotnosti. Východiskem budou hlavní cíle přírodovědné pregramotnosti. Studenti budou seznámeni s didaktickými zásadami (resp. principy), které je vhodné při aktivitách rozvíjejících přírodovědnou pregramotnost dodržovat. Dále budou seznámeni s vybranými didaktickými prostředky pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Speciální pozornost bude věnována činnostem s modelovými organismy a modely, ale také vyprávění, pobytu venku na školní zahradě, i prostředkům ICT. Budou seznámeni s hlavními didaktickými přístupy, a to jak tradičními, jako je přístup "všemi smysly" nebo "komplexního rozvoje", tak i inovativními, jako je např. "kladení dobrých otázek". Nejdůležitějším z nich bude věnována speciální pozornost a budou demonstrovány příklady z praxe, resp. náměty do praxe. Významným prvek bude aplikace poznatků vývojových teorií na realizaci aktivit. Studentky a studenti se seznámí s konceptem třetí učitel Lorise Mallaguzziho, hnutím učíme se venku. Pozornost bude věnována také správné komunikaci o přírodě (přírodovědecký jazyk a slovní zásoba) a problematice přírodovědně nadaných dětí, jejich identifikací a speciální podpory. Témata:
1) Přírodovědná gramotnost a pregramotnost.
2) Cíle přírodovědné pregramotnosti.
3) Didaktické zásady.
4) didaktické prostředky.
5) Didaktické přístupy.
6) Vývojová specifika.
7) Identifikace a podpora dětí přírodovědně nadaných.
8) Vztah dětí k přírodě. Koncept třetí učitel. Informální vzdělávání.
9) Podpora komunikace o přírodě. Biokomunikace. Přírodovědný jazyk. Slovní zásoba.
10) Příklady dobré praxe.
Cílem předmětu je seznámit studenty Učitelství pro MŠ se základy přírodovědné pregramotnosti. Východiskem budou hlavní cíle přírodovědné pregramotnosti. Studenti budou seznámeni s didaktickými zásadami (resp. principy), které je vhodné při aktivitách rozvíjejících přírodovědnou pregramotnost dodržovat. Dále budou seznámeni s vybranými didaktickými prostředky pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Speciální pozornost bude věnována činnostem s modelovými organismy a modely, ale také vyprávění, pobytu venku na školní zahradě, i prostředkům ICT. Budou seznámeni s hlavními didaktickými přístupy, a to jak tradičními, jako je přístup "všemi smysly" nebo "komplexního rozvoje", tak i inovativními, jako je např. "kladení dobrých otázek". Nejdůležitějším z nich bude věnována speciální pozornost a budou demonstrovány příklady z praxe, resp. náměty do praxe. Významným prvek bude aplikace poznatků vývojových teorií na realizaci aktivit. Studentky a studenti se seznámí s konceptem třetí učitel Lorise Mallaguzziho, hnutím učíme se venku. Pozornost bude věnována také správné komunikaci o přírodě (přírodovědecký jazyk a slovní zásoba) a problematice přírodovědně nadaných dětí, jejich identifikací a speciální podpory. Témata:
1) Přírodovědná gramotnost a pregramotnost.
2) Cíle přírodovědné pregramotnosti.
3) Didaktické zásady.
4) didaktické prostředky.
5) Didaktické přístupy.
6) Vývojová specifika.
7) Identifikace a podpora dětí přírodovědně nadaných.
8) Vztah dětí k přírodě. Koncept třetí učitel. Informální vzdělávání.
9) Podpora komunikace o přírodě. Biokomunikace. Přírodovědný jazyk. Slovní zásoba.
10) Příklady dobré praxe.