Charles Explorer logo
🇬🇧

Didactics of Aesthetic Education I

Class at Faculty of Education |
OKB03H205A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Témata ve výtvarné výchově :1) galerijní a muzejní edukace;2) prostředky enkulturace dětí v mateřské škole - knižní ilustrace;3) prostředky enkulturace dětí v mateřské škole - kulturní dědictví, architektura 4) Plánování ve výtvarné výchově, dětská tvorba a její geneze.Témata v hudební výchově: 1) Psychologické a sociologické základy rozvoje hudebnosti u dětí v předškolním věku.

Z pohledu hudební psychologie a sociologie budou představeny základní hudebních schopností u dětí v předškolním věku.2) Rozvoj intonačních a rytmických dovedností. 3) Pěvecké činnosti v kontextu hudební výchovy v mateřské škole.

V seminářích budou probírána témata s hlavním zaměřením na didaktiku pěveckých činností. Student získá přehled o úkolech a obsahu pěveckých činností v kontextu hudební výchovy v mateřské škole. Naučí se hrát a zpívat průpravná a přípravná hlasová cvičení, metodické postupy v práci s písní (ozvěnu, štafetu, ztracenou melodii písně, střídání kolektivního a sólového zpěvu, vyjadřování rytmických hodnot hrou na tělo, dirigování písní aj.). 4) Klavírní hra přednesových skladeb vhodných pro hudební činnosti v MŠ. 5) Dovednost klavírních stylizací a transpozic doprovodů lidových písní pro děti v mateřské škole.

Student začátečník (A program) se naučí 8 drobných přednesových skladeb pro děti. Bude hrát jednooktávové stupnice F dur,G dur,A dur,H dur pravou rukou a harmonické kadence v tóninách F dur,G dur,A dur,H dur levou rukou. Harmonickou kadenci T, S, D se naučí stylizovat jako polku, pochod, kombinovaný doprovod, valčík a rozložený doprovod v tóninách C dur,D dur,E dur,F dur,G dur,A dur,H dur. Bude transponovat a stylizovat 10 písní pro předškolní děti.

Student se základními klavírními zkušenostmi (B program)se naučí 8 přednesových skladeb pro děti. Bude hrát jednooktávové stupnice F dur, G dur,A dur,H dur pravou rukou a harmonické kadence v tóninách F dur,G dur,A dur,H dur levou rukou. Harmonickou kadenci T, S, D se naučí stylizovat jako polku, pochod, kombinovaně, valčík a rozloženě v tóninách C dur,D dur,E dur,F dur,G dur,A dur,H dur. Bude transponovat a stylizovat doprovod 20 písní pro děti předškolního věku. 6) Hra na zobcovou sopránovou flétnu s cílem interpretovat písně pro děti v předškolním věku.

Cílem předmětu je získání potřebných dovedností pro hru na sopránovou zobcovou flétnu, které je možné využít v integraci s ostatními hudebními činnostmi. Výuka vychází z principů L. Daniela a je koncipována tak, aby se student seznámil i metodikou hry na zobcovou sopránovou flétnu pro pedškolní děti. Student bude ovládat písně z učebnice M. Kodejšky a kol. Klavírní doprovody a dirigování písní v MŠ a v ZŠ v tónině D dur nebo C dur.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

V oblasti výtvarné výcovy se kurz zaměřuje na transformaci oborových souvislostí do elementární didaktické struktury. Představuje galerijní a muzejní edukaci, informuje studující o důležitých kulturních institucích zabývajících se vzděláváním a výchovou.

Uvádí studující do souvislostí knižní ilustrace a tvorby, animace, tematizuje kulturní dědictví a architekturu, jako důležité motivy enkulturace dětí. Promýšlí zákonitosti dětského výtvarného projevu a jeho hlavní vývojové rysy a ukazuje vazby mezi volbou oborového kontextu a úkolem a mezi dalšími klíčovými didaktickými kategoriemi.

V hudebněvýchovné oblasti se předmět zaměří na didaktiku pěveckých činností, hru na klavír a na sopránovou zobcovou flétnu. Student získá základní vědomosti o hudebnosti a dále o hudebně pedagogických dovednostech v oblasti pěveckých činností u dětí v předškolním věku.

Student získá přehled o úkolech a obsahu pěveckých činností v kontextu hudební výchovy v mateřské škole. Výuka bude zaměřena na rozvoj intonačních a rytmických dovedností.

Naučí se hrát a zpívat průpravná a přípravná hlasová cvičení, metodické postupy v práci s písní (ozvěnu, štafetu, ztracenou melodii písně, střídání kolektivního a sólového zpěvu, vyjadřování rytmických hodnot hrou na tělo, dirigování písní aj.).