Témata:
1) Základy hudební psychologie (hudební vlohy–schopnosti–dovednosti, diagnostika hudebních schopností dětí předškolního věku s motivací hudební pohádkou), integrativní přístupy v hudební výchově.
2) Hudební vývoj dítěte a jeho periodizace.
3) Didaktické zásady v hudebním vyučování: tvořivá aktivita a uvědomělost, soustavnost a posloupnost, přiměřenost, názornost, spojení teorie a praxe, trvalost.
4) Teoretická příprava pro vytvoření série realizovaných a reflektovaných pedagogických příprav (stěžejní část portfolia ke státní závěrečné zkoušce).
5) Příprava podle okruhů státní závěrečné zkoušky z hudební výchovy. Základní rysy současného pojetí hudební výchovy v předškolní pedagogice. Integrativní hudební pedagogika na příkladech. Příprava na vyučování a pedagogické hudební dovednosti. Hudební vývoj dítěte do tří let. Hudební vývoj dítěte od tří do šesti let. Charakteristika hudebních schopností. Diagnostika hudebních schopností dětí předškolního věku. Hudebně výrazové prostředky. Rozvoj hudební představivosti v jednotlivých hudebních činnostech. Význam a varianty pěveckých činností v mateřské škole, hlediska výběru písní, nácvik písně. Rozsah hlasu a dětský pěvecký projev v ontogenetickém vývoji. Tonální cítění. Integrace pěveckých činností s ostatními hudebními a esteticko-výchovnými činnostmi. Modely vokální intonace. Péče o dětský hlas. Hudebně sluchové schopnosti. Význam a varianty instrumentálních činností v mateřské škole, rozdělení a metodika hry na dětské hudební nástroje. Rytmické cítění. Základní principy hudebněvýchovných konceptů E. J-Dalcroze, Z. Kodály, C. Orff, S. Suzuki. Dětská hudební tvořivost. Význam a varianty hudebně pohybových činností v mateřské škole, rozvoj hudebních schopností prostřednictvím hudebně pohybových činností. Hudební paměť. Význam a varianty poslechových činností v mateřské škole, rozvoj hudebních schopností prostřednictvím poslechových činností. Sluchová pozornost, selektivní sluchová pozornost. Hudební činnosti v logopedické prevenci, jejich varianty a vliv na jazykové roviny.
6) Diagnostika hudebních schopností prostřednictvím hudební činností, prezentace částí hudební pohádky. Studenti předloží pro děti v předškolním věku poutavý příběh nebo pohádku, ve které se propojí jednotlivé součásti estetické výchovy. Využijí např. přímé řeči, obsah zvýrazní nakresleným obrázkem, vyrobenou učební pomůckou. Emocionální prožitek obsahu pohádky nebo příběhu prohloubí vlastní písní, která se váže k obsahu. Tak se prohloubí estetický prožitek z literární, výtvarné a z hudební výchovy. Budou zachována ti hlediska: psychologické (přiměřenost znakům dětské psychiky) estetické (kvalita uměleckého projevu) výchovné (morálně-etický obsah sdělení)
7) Náslechy a vedení hudebních činností v prostředí mateřské školy nebo dětského souboru se společnou reflexí vedenou pedagogem, písemná reflexe.
Přednášky předmětu sledují tematické okruhy státní bakalářské zkoušky z hudební výchovy s akcentem na hudební psychologii a didaktiku. Cvičení probíhají částečně v prostorách fakulty – zaměřují se na aktivní vedení hudebních činností s diagnostickým charakterem, částečně probíhá výuka formou náslechů a praktického vedení hudebních činností v mateřské škole nebo v předškolním oddělení dětského souboru. Témata:
1) Základy hudební psychologie (hudební vlohy–schopnosti–dovednosti, diagnostika hudebních schopností dětí předškolního věku s motivací hudební pohádkou), integrativní přístupy v hudební výchově.
2) Hudební vývoj dítěte a jeho periodizace.
3) Didaktické zásady v hudebním vyučování: tvořivá aktivita a uvědomělost, soustavnost a posloupnost, přiměřenost, názornost, spojení teorie a praxe, trvalost.
4) Teoretická příprava pro vytvoření série realizovaných a reflektovaných pedagogických příprav (stěžejní část portfolia ke státní závěrečné zkoušce).
5) Příprava podle okruhů státní závěrečné zkoušky z hudební výchovy.
6) Diagnostika hudebních schopností prostřednictvím hudební činností, prezentace částí hudební pohádky.
7) Náslechy a vedení hudebních činností v prostředí mateřské školy nebo dětského souboru se společnou reflexí vedenou pedagogem, písemná reflexe.