Témata:1) Pedagogika jako vědní obor, pedagogické vědní disciplíny a vztah k jiným vědám, předškolní pedagogika a její postavení ve struktuře věd2) Základní pedagogické pojmy (výchova, vzdělání, vzdělávání, učení, vyučování atd.)3) Podstata výchovy, vztah výchovy a vzdělávání, výchova jako společenský jev a úloha výchovy ve vývoji člověka4) Podmínky a cíle výchovy, obsah, metody vzdělávání a organizační formy v obecně-pedagogickém pojetí5) Pedocentrické, sociocentrické a konvergentní zaměření výchovného působení6) Struktura českého školského systému, klasifikace ISCED (školský systém, přehled a funkce výchovných a vzdělávacích institucí)7) Kategorizace a charakteristika práce institucí zajišťujících péči, výchovu a vzdělávání dítěte do šesti let.8) Základní kategorizace pedagogického výzkumu9) Zdroje pedagogických informací (pedagogické knihovny a databáze, pedagogické instituce a ústavy, pedagogické časopisy, vyhledávání pedagogických informací, základní strategické dokumenty)10) Uvedení studentů do praktických otázek studia (psaní seminární práce, práce s odbornou literaturou, seznámení s citačními normami)
Obsahem kurzu je uvedení do studia předškolní pedagogiky, osvojení si základní pedagogické terminologie, orientace v systému pedagogických věd se zaměřením na oblast předškolní pedagogiky a pochopení významu studia pedagogické teorie pro učitelskou profesi. Náplní přednášek je seznámení se základními pedagogickými pojmy a jejich vztahy v obecně-pedagogickém pojetí (výchova, vzdělávání, cíle, obsah, podmínky). Kurz dále seznamuje se strukturou českého vzdělávacího systémů, s kategorizací a fungováním institucí zajišťujících předškolní vzdělávání, výchovu a péči v České republice, a věnuje se možnostem zajištění péče o děti raného věku. Studenti dále získají praktické informace k tvorbě odborných textů, práce s odbornou literaturou, zdroji pedagogických dat, včetně úvodu do základní kategorizace pedagogického výzkumu. Témata:
1) Pedagogika jako vědní obor, pedagogické vědní disciplíny a vztah k jiným vědám, předškolní pedagogika a její postavení ve struktuře věd
2) Základní pedagogické pojmy (výchova, vzdělání, vzdělávání, učení, vyučování atd.)
3) Podstata výchovy, vztah výchovy a vzdělávání, výchova jako společenský jev a úloha výchovy ve vývoji člověka
4) Podmínky a cíle výchovy, obsah, metody vzdělávání a organizační formy v obecně-pedagogickém pojetí
5) Pedocentrické, sociocentrické a konvergentní zaměření výchovného působení
6) Struktura českého školského systému, klasifikace ISCED (školský systém, přehled a funkce výchovných a vzdělávacích institucí)
7) Kategorizace a charakteristika práce institucí zajišťujících péči, výchovu a vzdělávání dítěte do šesti let.
8) Základní kategorizace pedagogického výzkumu
9) Zdroje pedagogických informací (pedagogické knihovny a databáze, pedagogické instituce a ústavy, pedagogické časopisy, vyhledávání pedagogických informací, základní strategické dokumenty)
10) Uvedení studentů do praktických otázek studia (psaní seminární práce, práce s odbornou literaturou, seznámení s citačními normami) Studenti budou podpořeni pro vstup do teoretických kontextů a přípravy na další studium také formou videí a kazuistik dostupných v kurzu v Moodle (Fond F).