Charles Explorer logo
🇬🇧

Language Development, Communication and Pre-Literacy

Class at Faculty of Education |
OKB03N107A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Témata:1) Čtenářská gramotnost a pregramotnost, rozvoj jazyka a komunikace.2) Rozvoj produktivní i receptivní jazykové kompetence u dítěte předškolního věku (foneticko-fonologické, morfologické, lexikálně-sémantické, syntaktické, textové, stylizační a pragmatické).3) Základy teorie komunikace s přihlédnutím k potřebám dětí předškolního věku.4) Základy rétoriky s přihlédnutím k potřebám dětí předškolního věku, rozvoj kultivovaného projevu; učitel MŠ jako řečový vzor: upevnění jazykových dovedností studentů.5) RWCT, konstruktivistické metody výuky, EUR, čtenářské kostky, výchova k literatuře a výchova literaturou, interaktivní čtení, čtení s porozuměním.6) Literární druhy a žánry, charakteristika literárního díla – v kontextu literatury pro děti předškolního věku; potřeba pohádek v dětském věku.7) Mediální výchova, interaktivní knihy, časopisy pro děti předškolního věku.8) Kritéria pro výběr kvalitního literárního textu – současná kvalitní nakladatelství knih pro děti, ocenění za dětskou literaturu.9) Kampaně podporující dětské čtenářství, spolupráce s rodiči10) Čtenářské strategie s důrazem na strategie předvídání, vizualizaci a hledání souvislostí.11) Psaní – vývoj pojetí písma u dětí.12) Přechod na ZŠ - požadavky na dítě, metody výuky čtení a psaní.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Integrovaný předmět seznámí studenty s pojetím čtenářské pregramotnosti v širším kontextu, a to jak v oblasti rozvoje komunikačních a jazykových dovedností, dovedností předcházejících čtení a psaní, tak v oblasti dětské literatury. Studenti se seznámí s jednotlivými stadii vývoje jazykové kompetence u dítěte předškolního věku a osvojí si praktické dovednosti, jak tuto kompetenci rozvíjet. Na elementární úrovni se seznámí se základy teorie komunikace a dokáží je aplikovat ve své budoucí praxi při rozvoji komunikačních dovedností předškolního dítěte. Studenti si uvědomí důležitost kultivovaného a funkčního jazykového projevu jako nezbytného předpokladu pro naplnění odborného profilu učitele/učitelky mateřské školy jako řečového vzoru. Předmět u studentů dále rozvíjí interpretační schopnosti literární díla, orientuje je na současném knižním trhu, charakterizuje kvalitní literaturu a časopisy pro děti předškolního věku s důrazem na rozvoj rozvoji čtenářských strategií vedoucích k hlubšímu porozumění textu a rozvoji myšlení, motivaci k četbě a sdílení prožitků z přečteného. U studentů je pěstováno vnímání čtenářství jako celoživotního postoje člověka. Semináře jsou realizovány prostřednictvím konstruktivistických metod výuky. Témata:

1) Čtenářská gramotnost a pregramotnost, rozvoj jazyka a komunikace.

2) Rozvoj produktivní i receptivní jazykové kompetence u dítěte předškolního věku (foneticko-fonologické, morfologické, lexikálně-sémantické, syntaktické, textové, stylizační a pragmatické).

3) Základy teorie komunikace s přihlédnutím k potřebám dětí předškolního věku.

4) Základy rétoriky s přihlédnutím k potřebám dětí předškolního věku, rozvoj kultivovaného projevu; učitel MŠ jako řečový vzor: upevnění jazykových dovedností studentů.

5) RWCT, konstruktivistické metody výuky, EUR, čtenářské kostky, výchova k literatuře a výchova literaturou, interaktivní čtení, čtení s porozuměním.

6) Literární druhy a žánry, charakteristika literárního díla – v kontextu literatury pro děti předškolního věku; potřeba pohádek v dětském věku.

7) Mediální výchova, interaktivní knihy, časopisy pro děti předškolního věku.

8) Kritéria pro výběr kvalitního literárního textu – současná kvalitní nakladatelství knih pro děti, ocenění za dětskou literaturu.

9) Kampaně podporující dětské čtenářství, spolupráce s rodiči

10) Čtenářské strategie s důrazem na strategie předvídání, vizualizaci a hledání souvislostí.

11) Psaní – vývoj pojetí písma u dětí.

12) Přechod na ZŠ - požadavky na dítě, metody výuky čtení a psaní.