Témata: 1) Charakteristika současné rodiny, její struktura, význam, funkce, vývojový cyklu. 2) Geneze cílů, cíle výchovy v osobnostně orientovaném modelu, náhled na taxonomii vzdělávacích cílů. 3) Kurikulum předškolního vzdělávání, východiska pro jeho realizaci: - rámcové cíle, klíčové kompetence, dílčí cíle a očekávané výstupy; - organizace a podmínky vzdělávání v prostředí mateřské školy a rizika s nimi spojená.
Cílem kurzu je získat základní orientaci v klíčových pojmech předškolní pedagogiky. Obsahem přednášek je seznámení s definicemi, vnitřní strukturou, významem, funkcemi a vývojovým cyklem rodiny, s charakteristikou současné české rodiny a jejím demografickým pozadím. Pozornost bude věnována dítěti v současném světě, typologii dítěte a teorie mnohačetné inteligence. Cílem kurzu je dále orientace v stěžejním kurikulárním dokumentu – Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Pozornost je věnována pojetí předškolního vzdělávání v současnosti – osobnostně orientované předškolní pedagogice. Projednány jsou cíle, podmínky, organizace a obsah předškolního vzdělávání, východiska pro jeho realizaci a konkretizace cílových kompetencí v RVP PV. Studenti získají vhled do současné pozice dítěte v naší společnosti, výchovy v rodině i v institucionální péči. Budou schopni charakterizovat osobnostně orientovaný model předškolní výchovy, orientovat se v současných cílech a obsazích předškolního vzdělávání formulovaných v RVP PV, dokáží sledovat a posuzovat vhodnost podmínek a způsobu organizace dne i práce s věkově homogenní a heterogenní skupinou dětí v prostředí mateřské školy. Teoretické poznatky budou schopni propojovat se svými zkušenostmi z praxe.
Studenti budou podpořeni pro vstup do teoretických kontextů a přípravy na další studium také formou videí a kazuistik dostupných v kurzu v Moodle (Fond F).
Témata: 1) Charakteristika současné rodiny, její struktura, význam, funkce, vývojový cyklu. 2) Geneze cílů, cíle výchovy v osobnostně orientovaném modelu, náhled na taxonomii vzdělávacích cílů. 3) Kurikulum předškolního vzdělávání, východiska pro jeho realizaci: - rámcové cíle, klíčové kompetence, dílčí cíle a očekávané výstupy; - organizace a podmínky vzdělávání v prostředí mateřské školy a rizika s nimi spojená.