Témata:1) Východiska pro současné pojetí vzdělávání – osobnostně orientovaný model výchovy.2) Formy vzdělávání – řízené, nepřímo řízené a spontánní činnosti; role učitele; frontální, skupinová a individuální výuka.3) Kooperativní, prožitkové a situační učení.4) Metody vzdělávání.5) Pedagogické projektování – konkretizace vzdělávacích cílů, vlastnosti a formulace cílů, volba vzdělávacího obsahu (zprostředkující/vstřícný model); integrující pojetí obsahu vzdělávání, tematický celek, projektová výuka.6) RVP PV, ŠVP a TVP a jejich vzájemný vztah. Přístupy k tvorbě obsahu TVP.
V předmětu je na základě srovnání systémů, cílů a obsahů ve výchovně vzdělávacím působení mateřských škol do roku 1990 a v následujícím období vyvozován současný přístup ke vzdělávání. Zaměřuje se podrobně na obsah předškolního vzdělávání. Osobnostně orientovaný model je vysvětlován ve svých principech i v konkrétním naplnění práce učitele – plánování pedagogické práce vycházející z respektování potřeb dítěte, individualizace pedagogické práce. Jsou pojednány metody a formy pedagogické práce s konkrétním vysvětlením pedagogického přístupu k plánování, včetně přípravy a realizace pedagogického projektu a přínosu pro předškolní děti. Je vymezen způsob přípravy práce učitele na tematické bloky, situační učení a projektové učení.
Pozornost bude věnována vztahu kurikulárních dokumentů – RVP PV, ŠVP a TVP, a tvorbě dokumentů třídní úrovni. V návaznosti na předchozí kurz budou prohlubovány znalosti a praktické dovednosti při plánování výchovně vzdělávacího procesu s důrazem na princip individualizace a diferenciace vzdělávací nabídky podle potřeb, možností a zájmu dětí.
Studenti získají teoretické znalosti a pochopení vzájemných vztahů při přípravě výchovně vzdělávacího působení, které budou schopni prakticky aplikovat a zároveň propojovat se svými zkušenostmi z praxe.
Studenti budou podpořeni pro vstup do teoretických kontextů a přípravy na další studium také formou videí a kazuistik dostupných v kurzu v Moodle (Fond F).