Témata:1) Vývoj výchovných cílů a jejich proměna v historii předškolní výchovy, tradice.2) Péče o děti ve středověku.3) První koncepce předškolní výchovy v historii – J. A. Komenský.4) Osvobození dítěte v pojetí J. J. Rousseaua.5) Proměna rodiny a vznik veřejných předškolních institucí (opatroven – J. V. Svoboda, dětských zahrádek - F. Froebel, mateřské školy – M. Riegerová - Palacká).6) Koncepce „staré školy“ - froebelismus.7) Reformní hnutí, pedocentrismus, principy.8) Osobnosti a koncepty reformního hnutí v zahraničí (J. Dewey, E. Keyová O. Decroly, M. Montessori).9) Osobnosti a koncepty reformního hnutí v Čechách (hnutí učitelů pokusníků, I. Jarníková, A. Sussová, L. Rathaus).10) Vliv principů jednotné školy na mateřskou školu.11) Teorie akcelerace vývoje dítěte, její dopad na předškolní výchovu a dítě při přechodu z mateřské školy do povinného vzdělávání.12) Odkaz české historie předškolní výchovy současnosti.
Cílem kurzu je studenty seznámit a vést je k osvojení a porozumění vývojovým tendencím v historii předškolní výchovy od nejstarších dob po současnost. Základní důraz je kladen na uvědomění si souvztažností mezi paradigmatem doby, jeho změnou a následnou reakcí a odpovědí výchovné a vzdělávací teorie a praxe (proměna cílů, sociálních struktur, ekonomických podmínek, institucí); součástí je i nalezení české pozice v kontextu evropského a světového vývoje.