Charles Explorer logo
🇬🇧

History of Pre-Primary Education

Class at Faculty of Education |
OKB03N307A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Témata:1) Vývoj výchovných cílů a jejich proměna v historii předškolní výchovy, tradice.2) Péče o děti ve středověku.3) První koncepce předškolní výchovy v historii – J. A. Komenský.4) Osvobození dítěte v pojetí J. J. Rousseaua.5) Proměna rodiny a vznik veřejných předškolních institucí (opatroven – J. V. Svoboda, dětských zahrádek - F. Froebel, mateřské školy – M. Riegerová - Palacká).6) Koncepce „staré školy“ - froebelismus.7) Reformní hnutí, pedocentrismus, principy.8) Osobnosti a koncepty reformního hnutí v zahraničí (J. Dewey, E. Keyová O. Decroly, M. Montessori).9) Osobnosti a koncepty reformního hnutí v Čechách (hnutí učitelů pokusníků, I. Jarníková, A. Sussová, L. Rathaus).10) Vliv principů jednotné školy na mateřskou školu.11) Teorie akcelerace vývoje dítěte, její dopad na předškolní výchovu a dítě při přechodu z mateřské školy do povinného vzdělávání.12) Odkaz české historie předškolní výchovy současnosti.

Annotation

The aim of the course is to introduce and guide students to learn and understand the developmental tendencies in the history of preschool education from the earliest times to the present. The basic emphasis is on the awareness of the correlations between the paradigm of the time, its change and the subsequent reaction and response of educational and training theory and practice (change of goals, social structures, economic conditions, institutions); part of this is to find the Czech position in the context of European and world development.