Charles Explorer logo
🇨🇿

Pedagogická praxe asistentská se seminářem

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKB03N308A

Sylabus

Témata:1) Respektování potřeb dítěte.2) Individualizace pedagogické práce.

3) Metody a formy pedagogické práce v kontextu konkrétních pedagogických situací.4) Plánování, přípravy práce učitele na tematické bloky/projekty, situační učení a projekty.

5) Vztah kurikulárních dokumentů – RVP PV, ŠVP a TVP, a tvorba dokumentů třídní úrovni.

6) Plánování edukačních procesů s důrazem na princip individualizace a diferenciace vzdělávací nabídky podle potřeb, možností a zájmu dětí.7) Reflexe a sebereflexe vlastní pedagogické činnosti, formulování oblastí dalšího rozvoje studenta ve spolupráci fakultní učitelky a učitele praxe.

Anotace

Kurz obsahově navazuje na předešlé praxe. Cílem praxe je dále rozvíjet své profesní kompetence a připravovat se na plnění role učitelky v mateřské škole. Studenti pokračují ve vedení profesního portfolia. Cílem praxe je také umožnit studentům reflexi teoretických témat z kurzu Teorie a didaktika předškolní výchovy II, a tak cíleně provazovat jejich praktickou zkušenost s teoretickými poznatky. Studenti s praxí v mateřské škole na pozici učitel/ka plní úkoly ve vlastní MŠ. Pro studenty bez aktuální praxe v mateřské škole plní dvoutýdenní pedagogickou praxi ve fakultních mateřských školách (10 dní praxe může být rozděleno do klinických dnů v průběhu semestru, v takovém případě je student přiřazen ke studentům denního studia). Studenti bez praxe vykonávají asistentské činnosti, pomáhají fakultní učitelce s přípravou realizací, reflexí a dalším plánováním pedagogické práce a přebírají vybrané úkoly v organizaci, přípravě a realizaci činností s dětmi. S fakultní učitelkou následně provádí reflexi a sebereflexi. Studenti se v průběhu praxe zaměřují na témata:

1) Respektování potřeb dítěte a individualizace pedagogické práce.

2) Hra dítěte.

3) Metody a formy pedagogické práce v kontextu konkrétních pedagogických situací.

4) Plánování, přípravy práce učitele na tematické bloky/projekty, situační učení a projekty.

5) Vztah kurikulárních dokumentů – RVP PV, ŠVP a TVP, a tvorba dokumentů třídní úrovni.

6) Plánování edukačních procesů s důrazem na princip individualizace a diferenciace vzdělávací nabídky podle potřeb, možností a zájmu dětí.

7) Reflexe a sebereflexe vlastní pedagogické činnosti, formulování oblastí dalšího rozvoje studenta ve spolupráci fakultní učitelky a učitele praxe. Kurz vyučuje Mgr. Zdeňka Lodlová (zdenka.lodlova@gmail.com).