Charles Explorer logo
🇨🇿

Pedagogické praktikum

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKB03N409A

Sylabus

Témata:1) Seznámení se ŠVP, TVP, IVP, školním řádem, pedagogickou dokumentací, vnitřními předpisy atd.2) Hospitační činnosti a strukturované pozorování pedagogického procesu a pedagogických situací (společná náslechová praxe skupiny studentů s následnou reflexí, vždy první setkání v semestru a párová náslechová praxe druhý klinický den praxe, dále na základě domluvy s fakultní učitelkou).3) Asistenční činnosti (na základě předchozí domluvy).4) Tvorba písemných příprav na vzdělávací činnosti v mateřské škole.5) Mikrovýstupy (vystřídat různorodé činnosti opět na základě předchozí domluvy, respektování ŠVP, individuálních zvláštností školy i jednotlivých dětí).6) Příprava, realizace, reflexe a dokumentace tematického celku či projektu v návaznosti na TVP.7) Reflexe (reflexe realizované s fakultní učitelkou, reflexe realizované s obecnými či oborovými didaktiky, reflexe studentů - ve dvojicích).8) Formativní hodnocení studenta s cílem podpořit rozvoj jeho učitelských kompetencí.

Anotace

Pro studenty, kteří mají praxi v MŠ: Stěžejním úkolem praxe je dále rozvíjet profesní kompetence a kultivovat osobnost učitele; doložit schopnost odborně a tvořivě pracovat s dětmi předškolního věku; rozvíjet schopnost sebereflexe a reflexe vzdělávací práce a dovednost vyhodnocovat interakce mezi učitelkou a dětmi a mezi dětmi vzájemně a využívat efektivně výsledky evaluace pro plánování a realizaci vlastní vzdělávací práce v předškolním zařízení.

Pro studenty, kteří nemají praxi v MŠ: Stěžejním úkolem první části pedagogické praxe je promyšlená příprava a realizace konkrétních, menších (mikrovýstupy) i větších úseků vzdělávací práce (podle dosavadních zkušeností studenta) a jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi. Stěžejním úkolem druhé části pedagogické praxe je příprava a realizace tematického celku či projektu s předškolními dětmi, jeho reflexe a dokumentace. Náplní praxe je strukturované pozorování pedagogických situací, projektování, realizace a hodnocení (reflexe a sebereflexe). Hlavním záměrem pedagogického praktika je vytvořit studentům příležitost pro vlastní pedagogické pokusy, pro získávání dalších pedagogických zkušeností, které jim umožní postupně v rámci praxe přebírat roli učitelky po většinu dne. Praxe probíhá na fakultních mateřských školách.

Všichni studenti pokračují ve vedení pedagogického portfolia.