Témata:1) Shrnutí poznatků k alternativním a inovativním pedagogickým programům v 20. a 21. století.2) Montessori pedagogika a její vztah k současné praxi v předškolním vzdělávání.3) Waldorfská pedagogika a její vztah k současné praxi v předškolním vzdělávání.4) Lesní mateřské školy v historickém vývoji v zahraničí a v současné pedagogické praxe v ČR.5) Pedagogika Reggio Emilia v mezinárodním kontextu a implikace pro inovace praxe v ČR.6) Situační přístup (Situationsansatz) jako podnět pro otevření předškolního zařízení.7) Pedagogika Emmi Pikler a vztah k institucionální výchově dítěte v raném věku.8) Vzdělávací program Začít spolu a předškolní vzdělávání.9) Mateřská škola podporující zdraví.10) Průběžně ve vztahu k vybranému programu: prezentace a reflexe zkušeností studentů z navštívených inovativních a alternativních předškolních zařízení v rámce týdne praxí i předchozích zkušeností studentů; reflexe teorie a praxe alternativních směrů.
Kurz integruje pedagogickou praxi studentů v alternativních zařízeních s reflektivními semináři zaměřenými na osvojení poznatků o alternativních a inovativních programech a jejich reflexi v kontextu praxe. Kurz uvádí studenty do problematiky alternativních a inovativních pedagogických programů a konceptů, které se uplatňují v předškolním vzdělávání v České republice a v zahraničí.
Studenti se seznámí se základními principy, společnými i odlišnými prvky daných konceptů. V rámci kurzu absolvují studenti týdenní hospitační praxi v jimi vybraném předškolním zařízení s alternativním či inovativním programem - kurz tak umožní studentům nahlédnout do současné podoby fungování předškolních zařízení, které tyto koncepty implementují v praxi.
Studenti mohou týdenní praxi absolvovat také v předškolním zařízení s alternativním či inovativním programem v zahraničí (např. v rámci studijní stáže, ERASMUS pobytu či jiných typů studentských/učitelských mobilit).