Předmět představuje základní témata pedagogické a sociální psychologie, která jsou relevantní pro prostředí mateřských škol a předškolní výchovu. Studující se seznamují s tématy prostřednictvím klíčových teorií a předních výzkumů, ale také prost řednictvím prakticky zaměřených úkolů, jejichž cílem je aplikovat psychologické poznatky do praxe. Předmět je tvořen následujícími tématy, kterým se věnují jednotlivá setkání:
1. Pedagogická a sociální psychologie - teoretické zdroje, předmět, metody,
2. Učení v předškolním věku, jeho determinanty a průběh, typy učení,
3. Učební a poznávací styly, zábrany v učení;
4. Motivace, typy motivace;
5. Role žáka, školní připravenost a školní zdatnost, rizikové faktory;
6. Sociokulturní zázemí dítěte jako významný fenomén školní práce;
6. Rodina jako systém, výchovné styly, vztah rodiny a školy;
7. Sociální vnímání, učitelské představy o dětech, laické chyby v percepci;
8. Pedagogická komunikace, zásady efektivní komunikace;
9. Třída jako sociální skupina, jedinec a/versus skupina, vedení skupiny;
10. Učitel a učitelství - nároky profese;
11. Subjektivní učitelské teorie, postoje, stereotypy a předsudky;
12. Vztahy v mateřské škole, vztahy učitel/ka-dítě, učitel/ka-rodič, učitel/ka-učitel/ka.