Předmět navazuje resp. doplňuje předměty Ekologii, Vybrané problémy životního prostředí a Seminář z environmentální výchovy. Významnou součástí výuky je seznámení se se školními zahradami – poříklady dobré praxe.Po jednotlivých blocích1. Úvod do problematiky. Struktura a funkce řízených ekosystémů (agroekosystémů) včetně interakcí vnitřních biotických a vnějších sociálně ekonomických procesů na modelovém příkladu "přírodní školní zahrada". Agroekosystém – agroekosystém X přírodní ekosystém, základní pojmy (dodatková energie, koloběhy látek, stanoviště, ekologická nika, biomasa, atd.).2. Zahrada jako modelový agroekosystém. Historie školních zahrad. Eubiotické hnutí. Školní zahrady jako přírodní učebny i místa relaxace v zahraničí i v ČR. Venkovní vyučování. Sadové školy. Lesní školky. Gardenoterapie.3. Přírodní zahrady a jejich charakteristiky. Jak certifikovat přírodní zahradu. Permakultura. Kamenné zahrady. Vertikální zahrady. Mechové malování.4. Biotopy, stanoviště, herní i vzdělávací prvky, modelové organismy na školní zahradě.
5. Čtyři živly na školní zahradě. Zahrada pro spontánní a kreativní činnosti žáků.6. Financování školních zahrad.7. Kompetence, které lze rozvíjet na školní zahradě.8. Badatelské aktivity na školní zahradě.9. Výroba z přírodních materiálů na školní zahradě.10. Komunitní plánování školních zahrad.11. Virtuální exkurze na ukázkové školní přírodní zahrady.12. Speciální prvky na školní zahradě (např. včelín).
Cílem předmětu je seznámit studenty se strukturou a funkcemi řízených ekosystémů (agroekosystémů) včetně interakcí vnitřních biotických a vnějších sociálně ekonomických procesů na modelovém příkladu "školní zahrady". Předmět navazuje resp. doplňuje předměty Ekologii, Vybrané problémy životního prostředí a Seminář z environmentální výchovy.
Významnou součástí výuky jsou návštěvy školních zahrad.