Charles Explorer logo
🇨🇿

Školní zahrady jako modelový agroekosystém

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKB2302029

Sylabus

Předmět navazuje resp. doplňuje předměty Ekologii, Vybrané problémy životního prostředí a Seminář z environmentální výchovy. Významnou součástí výuky je seznámení se se školními zahradami – poříklady dobré praxe.Po jednotlivých blocích1. Úvod do problematiky. Struktura a funkce řízených ekosystémů (agroekosystémů) včetně interakcí vnitřních biotických a vnějších sociálně ekonomických procesů na modelovém příkladu "přírodní školní zahrada". Agroekosystém – agroekosystém X přírodní ekosystém, základní pojmy (dodatková energie, koloběhy látek, stanoviště, ekologická nika, biomasa, atd.).2. Zahrada jako modelový agroekosystém. Historie školních zahrad. Eubiotické hnutí. Školní zahrady jako přírodní učebny i místa relaxace v zahraničí i v ČR. Venkovní vyučování. Sadové školy. Lesní školky. Gardenoterapie.3. Přírodní zahrady a jejich charakteristiky. Jak certifikovat přírodní zahradu. Permakultura. Kamenné zahrady. Vertikální zahrady. Mechové malování.4. Biotopy, stanoviště, herní i vzdělávací prvky, modelové organismy na školní zahradě.

5. Čtyři živly na školní zahradě. Zahrada pro spontánní a kreativní činnosti žáků.6. Financování školních zahrad.7. Kompetence, které lze rozvíjet na školní zahradě.8. Badatelské aktivity na školní zahradě.9. Výroba z přírodních materiálů na školní zahradě.10. Komunitní plánování školních zahrad.11. Virtuální exkurze na ukázkové školní přírodní zahrady.12. Speciální prvky na školní zahradě (např. včelín).

Anotace

Cílem předmětu je seznámit studenty se strukturou a funkcemi řízených ekosystémů (agroekosystémů) včetně interakcí vnitřních biotických a vnějších sociálně ekonomických procesů na modelovém příkladu "školní zahrady". Předmět navazuje resp. doplňuje předměty Ekologii, Vybrané problémy životního prostředí a Seminář z environmentální výchovy.

Významnou součástí výuky jsou návštěvy školních zahrad.