1. Speciální pedagogika, obsah, cíle, zaměření, nové trendy Metody speciální pedagogiky. Druhy zdravotního postižení.
2. Speciální školství. Druhy a typy speciálních škol a školských zařízení.
3. Integrace žáků se zdravotním postižením do hlavního proudu vzdělávání.
4. Co je a co není segregace?
5. Nová legislativa ve výchově a vzdělávání lidí se zdravotním postižením.
6. Pedagogické, psychologické a sociální problémy dětí, mládeže a dospělých s mentálním postižením. Klasifikace mentální retardace, její četnost a příčiny.
7. Nové formy vzdělávání žáků s těžkým a hlubokým mentálním postižen ím a s více vadami.
8. Ústavní péče o děti a mládež se zdravotním postižením. Nové trendy v ústavní péči.
9. Alternativy ústavní péče.
10. Speciálně pedagogická centra jako nová forma péče o zdravotně postižené žáky.
11. Výchova žáků s poruchami chování. Střediska výchovné péče pro děti a mládež.
Předmět poskytuje psychosociální a pedagogickou charakteristiku dětí s různým stupněm postižení. Upozorňuje na specifické potřeby rodiny pečující o dítě s postižením.
Objasňuje problematiku integrace, podává přehled zařízení určených ke vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami.