Charles Explorer logo
🇨🇿

Základy psychologické diagnostiky

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKB7313307

Sylabus

    1. Školní zralost  

-      zralost (kontinuum zralost -- nezralost; parciální nezralost)

-      nezpůsobilost

-      připravenost

J  K čemu jste zralí či nezralí, nezpůsobilí, nepřipravení ve vašem životě ?  

·       složky zralosti ( podle Morávka): screaning/ individuálně   percepčně kognitivní zralost

-      percepční zralost ( Y Orientační test dynamické praxe, Reverzní test, Frostigová)

-      rozumové schopnosti

-      schopnost analytického myšlení (vztahy, podstatné znaky)

-      realistické chápání světa, kontrola reality ( Y rozhovor, WISC III,  WPPSI,ROR, Znalosti )

-      zájem o nové poznatky

-      chápání symbolů

-      řeč

-      paměť a učení (Y WISC III, SON -R)

-      verbální schopnosti (Y rozhovor, WPPSI, WISC III)

-      pozornost

-      vizuomotorická koordinace ( Y kresba, Jiráskův test školní zralosti)

-   testy specifických schopností – test rizika poruch SPU pro před¨školáky citová zralost

-      kontrola afektů a impulsů ( chování, ROR)

-      úkolová zralost ( pracovní zralost – pozorování, explorace, anamnéza)

-      přiměřená zralost osobnosti

-      motivace sociální zralost

-      adaptace na dětskou skupinu (sociální zájem a chápání sociálních norem)

-      separace od matky

-      chování k autoritám

-      samostatnost, ovládání „na dálku“

-      sociální návyky (Y Vinelandská škála sociální zralosti)  

·       příčiny nezralosti

-      nedostatky ve výchovném prostředí a působení

-      nepříznivý somatický vývoj

-      neurotický vývoj, povahové rysy

-      rané poškození CNS

-      mentální defekt  

·       screeningové vyšetření školní zralosti

- rozhovor, anamnéza, kresba

Y Jiráskův test školní zralosti 1970 (Artur Kern 1963)  

·       podrobné vyšetření školní zralosti

Y Edfeldtův Reverzní test

Y Dětský Raven, PDW, WPPSI, WISC III

SON-R

IDS

Y Frostigové Vývojový  test zrakového vnímání

Y Vinelandská škála sociální zralosti

Y Zkouška znalostí předškolních dětí (Matějček, Vágnerová  1976)

Test rizika SPU   2. Vyšetření SPU, LMD, ADD, ADHD

·       spolupráce psychologa, pediatra, pedopsychiatra, neurologa, pedagoga

·       informace od rodičů, dlouhodobost jevu

·       chování dítěte při vyšetření

·       testové výsledky

·       širší a užší pojetí  

·       organicita  

·         SPU    - intelekt

-       specifické zkoušky

-       percepční

-       zrak

-       sluch

-       diferenciace

-       A/S

-       Čtení ČQ, porozumění, chybovost

-       Psaní – opis, přepis a diktát (dysgrafie, dysortografie)

-       Specifické dyskalkulické vyšetření  

·       LMD, ADD, ADHD - přehled základních znaků

-      poruchy pozornosti a soustředění

-      hyperaktivita, hypoaktivita

-      impulsivita, emoční labilita

-      percepční poruchy

-      poruchy motorické koordinace

-      poruchy učení

-      poruchy myšlení, řeči a paměti

-      neurologické poruchy

-      sociální abnormity

-      celkový nerovnoměrný vývoj

-      specifické testové výsledky – horší obraz v performačních úlohách  

Y Číselný čtverec, Test obkreslování, Bender gestalt test, Test cesty TMT, Rey-Osterriethova komplexní figura, WISC III, SON-R, ROR, Frostigové Vývojový test zrakového vnímání, Bender-Gestalt, Míkův Orientační test dynamické praxe, Test laterality     3. Poruchy chování

-      socializované chování

-      nesocializované

-      agresivní

-      bez agresivity

-      dítě hendikepované, nemocné   typy problémového chování –rizikové chování

-      odmítnutí všeobecně přijímaných hodnot (akcentované chování, disociální, asociální; odmítání běžného občanského scénáře : práce, rodina)

-      odmítnutí rodinných hodnot

-      agresivní

-      útěky z domova

-      lhavost

-      krádeže

-      alkohol, drogy

-      sexuální excesy

-      sebepoškozování   4. Testy profesní orientace, volby povolání

·         intelekt v několika složkách

·         paměť

·         testy osobnosti

·         testy - dotazníky zájmů, profesní motivace

·         event. testy stylů učení

·         dotazníky – Info ze školy, rodiny, od respondenta   5. Rodinné vztahy   charakteristiky rodinného prostředí

-      popis a složení rodiny (členové rodiny, vztahová síť, kvalita vztahů)

-      stabilita rodiny (r. úplná, neúplná, nesezdané partnerství, r. doplněná, pěstounská, adoptivní...)

-      rodinné teritorium a historie

-      rodinná atmosféra

-      výchovný styl ( přijetí podmíněné x nepodmíněné, kontrola, autonomie, hranice, odměny a tresty, týrání...)

-      péče a zájem o dítě

-      rodinné hodnoty

-      kvalita vztahů

-      ekonomická situace   stabilita rodiny (Dunovský) :

-      rodina pevná

-      narušená

-      rozvrácená  

Děti ohrožené prostředím – často v rodině: 1.     týrání 2.     zneužívání (kontaktní, nekontaktní, Munchhausen by proxi) 3.     zanedbávání 4.     psychická deprivace  

Rizikové faktory vztahové patologie v rodině

(na straně rodičů, dítěte, prostředí)  

Diagnostické postupy:

Klinické metody (rozhovor, pozorování)

Projektivní techniky

Speciální posuzovací škály

Terapie

Ú

Anotace

předmět mapuje používané diagnostické nástroje v oblasti školní a poradenské psychologie, poukazuje na nástroje psychologiecké (zde představuje využitelnost pro pedagogy) i pedagogické, které mohou učitelé sami využít (screeningy, třídní klima, kariérové poradenství).