Charles Explorer logo
🇬🇧

Basics in Psychological Diagnostics

Class at Faculty of Education |
OKB7313307

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

    1. Školní zralost  

-      zralost (kontinuum zralost -- nezralost; parciální nezralost)

-      nezpůsobilost

-      připravenost

J  K čemu jste zralí či nezralí, nezpůsobilí, nepřipravení ve vašem životě ?  

·       složky zralosti ( podle Morávka): screaning/ individuálně   percepčně kognitivní zralost

-      percepční zralost ( Y Orientační test dynamické praxe, Reverzní test, Frostigová)

-      rozumové schopnosti

-      schopnost analytického myšlení (vztahy, podstatné znaky)

-      realistické chápání světa, kontrola reality ( Y rozhovor, WISC III,  WPPSI,ROR, Znalosti )

-      zájem o nové poznatky

-      chápání symbolů

-      řeč

-      paměť a učení (Y WISC III, SON -R)

-      verbální schopnosti (Y rozhovor, WPPSI, WISC III)

-      pozornost

-      vizuomotorická koordinace ( Y kresba, Jiráskův test školní zralosti)

-   testy specifických schopností – test rizika poruch SPU pro před¨školáky citová zralost

-      kontrola afektů a impulsů ( chování, ROR)

-      úkolová zralost ( pracovní zralost – pozorování, explorace, anamnéza)

-      přiměřená zralost osobnosti

-      motivace sociální zralost

-      adaptace na dětskou skupinu (sociální zájem a chápání sociálních norem)

-      separace od matky

-      chování k autoritám

-      samostatnost, ovládání „na dálku“

-      sociální návyky (Y Vinelandská škála sociální zralosti)  

·       příčiny nezralosti

-      nedostatky ve výchovném prostředí a působení

-      nepříznivý somatický vývoj

-      neurotický vývoj, povahové rysy

-      rané poškození CNS

-      mentální defekt  

·       screeningové vyšetření školní zralosti

- rozhovor, anamnéza, kresba

Y Jiráskův test školní zralosti 1970 (Artur Kern 1963)  

·       podrobné vyšetření školní zralosti

Y Edfeldtův Reverzní test

Y Dětský Raven, PDW, WPPSI, WISC III

SON-R

IDS

Y Frostigové Vývojový  test zrakového vnímání

Y Vinelandská škála sociální zralosti

Y Zkouška znalostí předškolních dětí (Matějček, Vágnerová  1976)

Test rizika SPU   2. Vyšetření SPU, LMD, ADD, ADHD

·       spolupráce psychologa, pediatra, pedopsychiatra, neurologa, pedagoga

·       informace od rodičů, dlouhodobost jevu

·       chování dítěte při vyšetření

·       testové výsledky

·       širší a užší pojetí  

·       organicita  

·         SPU    - intelekt

-       specifické zkoušky

-       percepční

-       zrak

-       sluch

-       diferenciace

-       A/S

-       Čtení ČQ, porozumění, chybovost

-       Psaní – opis, přepis a diktát (dysgrafie, dysortografie)

-       Specifické dyskalkulické vyšetření  

·       LMD, ADD, ADHD - přehled základních znaků

-      poruchy pozornosti a soustředění

-      hyperaktivita, hypoaktivita

-      impulsivita, emoční labilita

-      percepční poruchy

-      poruchy motorické koordinace

-      poruchy učení

-      poruchy myšlení, řeči a paměti

-      neurologické poruchy

-      sociální abnormity

-      celkový nerovnoměrný vývoj

-      specifické testové výsledky – horší obraz v performačních úlohách  

Y Číselný čtverec, Test obkreslování, Bender gestalt test, Test cesty TMT, Rey-Osterriethova komplexní figura, WISC III, SON-R, ROR, Frostigové Vývojový test zrakového vnímání, Bender-Gestalt, Míkův Orientační test dynamické praxe, Test laterality     3. Poruchy chování

-      socializované chování

-      nesocializované

-      agresivní

-      bez agresivity

-      dítě hendikepované, nemocné   typy problémového chování –rizikové chování

-      odmítnutí všeobecně přijímaných hodnot (akcentované chování, disociální, asociální; odmítání běžného občanského scénáře : práce, rodina)

-      odmítnutí rodinných hodnot

-      agresivní

-      útěky z domova

-      lhavost

-      krádeže

-      alkohol, drogy

-      sexuální excesy

-      sebepoškozování   4. Testy profesní orientace, volby povolání

·         intelekt v několika složkách

·         paměť

·         testy osobnosti

·         testy - dotazníky zájmů, profesní motivace

·         event. testy stylů učení

·         dotazníky – Info ze školy, rodiny, od respondenta   5. Rodinné vztahy   charakteristiky rodinného prostředí

-      popis a složení rodiny (členové rodiny, vztahová síť, kvalita vztahů)

-      stabilita rodiny (r. úplná, neúplná, nesezdané partnerství, r. doplněná, pěstounská, adoptivní...)

-      rodinné teritorium a historie

-      rodinná atmosféra

-      výchovný styl ( přijetí podmíněné x nepodmíněné, kontrola, autonomie, hranice, odměny a tresty, týrání...)

-      péče a zájem o dítě

-      rodinné hodnoty

-      kvalita vztahů

-      ekonomická situace   stabilita rodiny (Dunovský) :

-      rodina pevná

-      narušená

-      rozvrácená  

Děti ohrožené prostředím – často v rodině: 1.     týrání 2.     zneužívání (kontaktní, nekontaktní, Munchhausen by proxi) 3.     zanedbávání 4.     psychická deprivace  

Rizikové faktory vztahové patologie v rodině

(na straně rodičů, dítěte, prostředí)  

Diagnostické postupy:

Klinické metody (rozhovor, pozorování)

Projektivní techniky

Speciální posuzovací škály

Terapie

Ú

Annotation

The course maps used diagnostic tools in the field of school and counseling psychology.

Points to the tools of psychology (here is the usefulness for teachers) and the pedagogical ones that teachers can use themselves (screening, classroom climate, career guidance).