Tematické okruhy:
Úvod do logopedie. Organizace logopedické intervence v ČR.
Základní pojmy – komunikace a její formy, řeč, jazyk, narušená komunikační schopnost.
Základní pojmy z lingvistiky a fonetiky – samohlásky, souhlásky, artikulační okrsky, slabika, melodie, tempo.
Fyziologické předpoklady řeči – dýchání, tvorba hlasu, artikulace (artikulační ústrojí), sluchový orgán, centrální nervová soustava.
Ontogeneze řeči – chronologické hledisko (prenatální, preverbální, verbální etapa), lingvistické hledisko (jazykové roviny), receptivní a expresivní složka řeči. Podmínky optimálního vývoje řeči u dětí předškolního věku.
Vývoj dětské řeči ve vztahu k dalším dílčím oblastem – řeč a motorika, řeč a smysly (sluch, zrak), řeč a lateralita, řeč a myšlení, řeč a paměť.
Logopedická prevence v předškolním věku. Péče o správný řečový vývoj dítěte v předškolním věku (podmínky pro správný vývoj, podpora rozvoje řeči, zásady podpory komunikace, role učitelky / učitele MŠ v rozvoji řečových a komunikačních dovedností dětí předškolního věku). Náměty pro praxi.
The course focuses on the opportunities for the communication skills improvement in children and pupil of preschool and early school age and to the approaches to prevent the emergence of communicative disability.