Charles Explorer logo
🇬🇧

Botany of Non-Vascular Plants and Pteridophytes

Class at Faculty of Education |
OKBB2B109A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

A. Přednášky

Soustavná botanika, její význam a cíle zkoumání. Postavení baktérií a hub v systému organismů; systematický přehled zahrnutých skupin organismů.

Prokaryota, bakterie (orientačně - dále v rámci mikrobiologie). Sinice.

Řasy a jejich systém. Biliphyta, Chromophyta, Chlorophytae a Streptophytae.

Houby, houbové organismy a jejich systém -  Oomycota, Chytridiomycota.

"Zygomycota", Glomeromycota, Ascomycota, Basidiomycota.

Lišejníky

Mechorosty jako vývojová větev a jejich systém.

Vývojové stupně cévnatých rostlin.

Lycopodiophyta, Monilophyta.

B. Praktika

Sinice a řasy - pozorování stavby, herbářové položky.

Houbové organismy - pozorování stavby, herbářové položky.

Lišejníky - pozorování stavby, herbářové položky.

Mechorosty - pozorování stavby, herbářové položky.

Plavuně, přesličky, kapradiny - pozorování stavby, herbářové položky.  

Annotation

The aim of the course is to acquaint students with general problems related to systematics, classification and taxonomy in botany, algology and mycology, together with specific knowledge of the groups. Cyanobacteria, Rhodophyta, Glaucophyta, Viridiplantae, autotrophic chromist. Fungi and fungus-like organisms, lichens, bryophytes.

Evolution branch Cormophytae - psilophyts, pteridophytes and progymnosperms.

During the laboratory work, students learn about species of groups studied, their determinant and evolutionary features. This course results in the creation of a system of theoretical and practical knowledge of biology, phylogeny and approaches to classifying groups involved, deepening and broadening practical knowledge of nature.