Charles Explorer logo
🇨🇿

Obecná zoologie

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKBB2B117A

Sylabus

Obecná zoologie - zimní semestr 2019/2020

Sylabus přednášek a otázky ke KZ.

Témata přednášek 1. (2 hodiny) Zárodečný vývoj. Rýhování vajíčka, vznik zárodečných listů a obalů. Stavba vejce a zárodečných obalůplazů a ptáků, homologie se zárodečnými obaly člověka. Funkce zárodečných obalů. Célom, proč existuje a pročexistují zárodečné listy, kde se vyskytuje u jednotlivých tříd obratlovců, jeho vývoj v návaznosti na bezobratléa jeho funkce. 2. (4 hodiny) Kostra. Chorda, materiál, embryonální základ, kde se u strunatců nachází celá a kde v rudimentech,postavení chordy, neurální trubice, srdce a trávicí soustavy. Obratel, typy obratlů z hlediska tvaru a funkce (acélní,procélní, opistocélní, heterocélní), jejich ontogenetický vývoj, jejich zvláštnosti u jednotlivých tříd obratlovců,stavba obratle u savců, anatomie obratlů člověka. Páteř, její vývoj a odlišnosti v rámci kmene strunatců. Nepárovéploutve ryb a jejich typy (heterocerkní, homocerkní, difycerkní). Pásmo předních končetin, přehled stavbyu jednotlivých tříd obratlovců (cleithrum, coracoid, scapulocoracoid, clavicula, scapula). Pánevní pásmo a přehledjeho stavby u jednotlivých tříd obratlovců. Končetina lopatkového pásma a její adaptace v rámci tříd obratlovců.Končetina pánevního pletence a její adaptace v rámci tříd obratlovců. Ocas obratlovců, popis a zvláštnosti jehoobratlů, význam a funkce. Žebra a hrudní koš obratlovců, typy žeber a jejich funkce u vodních a suchozemskýchobratlovců. Adaptace končetin k suchozemskému způsobu života. Stavba lebky a přeměny žaberních obloukův rámci tříd obratlovců. Chondrální a dermální kosti lebky. 3. (2 hodiny) Svaly. Embryonální původ, klasifikace svalů obratlovců, topografické členění, funkce svalů krku, žvýkacísvaly a spánkové jámy, svaly trupu, končetin a ocasu u jednotlivých tříd obratlovců, metamerie, bránice,podkožní svaly, elektrické orgány. 4. (2 hodiny) Trávicí soustava. Příjem a zpracování potravy filtrátorů a ostatních vodních strunatců, vodní a suchozemštíobratlovci, rozdíly v příjmu a zpracování potravy. Zárodečný vývoj trávicí soustavy a zárodečné listypodílející se na fixaci trávicí trubice v célomu. Adaptace trávicí trubice u ryb (požerákové zuby, jícen, žaludek,spirální řasa, pylorické přívěsky). Jícen a žaludek a jejich adaptace u suchozemských obratlovců (plazi, ptáci,savci, přežvýkavci). Náhrady zubů u obratlovců, rozmělňování a příjem potravy u ryb, obojživelníků, hadů,ptáků. Zuby, základní typy z hlediska fylogeneze a připojení k čelisti. Změny počtu zubů v závislosti na potravníspecializaci (počty zubů a zubní vzorce primátů, zuby mrože, slona a jejich homologie se zuby základního vzorce,diastéma). 5.(2 hodiny) Dýchací soustava. Princip dýchání, vnější a vnitřní dýchání, popis stavby a funkce dýchání u jednotlivýchtříd obratlovců, typy proudění vody a vzduchu dýchacími orgány, kožní dýchání, larvální dýchání obojživelníků.Výměna plynů ve vejci suchozemských obratlovců, dýchací cesty, vnitřní a vnější nozdry, vývoj sekundárníhopatra, plynový měchýř ryb, plicní vaky ptáků a další přídavné orgány dýchací soustavy, vylučovací funkcedýchací soustavy, bránice a dýchací pohyby savců. 6. (2 hodiny) Cévní soustava. Hlavní rozdíl mezi cévní soustavou ryb a suchozemských obratlovců, stavba srdceryb, obojživelníků, dvojdyšných ryb, plazů, ptáků a savců, význam chlopní, embryonální vývoj lidského srdcea přechod k funkčnímu dýchání po narození, foramen ovale, (ductus arteriosus=ductus Botalli), foramen Panizzae. 7. (2 hodiny) Vylučovací soustava. Ledvinová jednotka a princip osmoregulace, typy ledvin u obratlovců: holonefros,opistonefros, mezonefros, metanefros, vývody vylučovacích orgánů a funkce Wolfovy chodby, typy ledvinv závislosti na prostředí, vliv vodního a aridního prostředí, vylučování vody a vylučování solí, solné žlázy, močovýměchýř a jeho funkce a původ. 8. (2 hodiny) Tělní pokryv kopinatce a jednotlivých tříd obratlovců. Embryonální původ kůže, funkce kůže, stavbakůže savců, rohovité deriváty pokožky, šupiny, peří, chlupy a jejich přeměny, deriváty škáry, tělní pokryv ryb,druhy šupin podle tvaru a vnitřní stavby. 9. (4 hodiny) Nervová soustava. Odlišnosti nervové soustavy strunatců a bezobratlých, charakteristika jednotlivýchčástí mozku strunatců u jednotlivých tříd obratlovců, charakteristika nervové soustavy strunatců z hlediskavzniku a v souvislosti se způsobem života, vývoj šedé hmoty mozkové a její řídicí činnost u jednotlivých třídobratlovců, (striatum a bazální ganglia, archipalium, neopalium), mozkové nervy u vodních a suchozemskýchobratlovců. 10. (2 hodiny) Smyslové orgány. Proprioreceptory, jejich výskyt a funkční předchůdci u obratlovců. Kožní receptory,typy funkce a výskyt u obratlovců, chemoreceptory (čichové a chuťové), receptory vodních obratlovců, čichovéa chuťové receptory u suchozemských obratlovců, Jakobsonův orgán, postranní čára a její homologie u suchozemskýchobratlovců, statoakustické ústrojí ryb, obojživelníků, plazů a ptáků, jeho souvislost s přeměnoužaberních oblouků, zvláštnosti zrakového ústrojí ryb, obojživelníků, plazů, ptáků a savců, princip nočního viděnísov a savců, parietální orgán, vznik, funkce a výskyt, echolokace. 11. (2 hodiny) Žlázy s vnitřní sekrecí. Vznik hypofýzy, adenohypofýza a neurohypofýza, hormony zadního a předníholaloku, urofýza, brzlík a jeho funkce u vodních obratlovců, obojživelníků a plazů, Fabriciova burza, šišinka(pineální orgán), vývoj nadledvin u obratlovců, vývoj slinivky břišní u obratlovců, ultimobranchiální žlázy, příštítnátělíska u suchozemských a vodních obratlovců.

Anotace

Přednášky obecné zoologie jsou zaměřeny na srovnávací anatomii obratlovců. K tomu byla napsána publikace Srovnávací anatomie obratlovců.Vznikla na základě potřeby studentů Pedagogické fakulty UK v Praze.

Výuka daného tématu dosud probíhala podle poměrně zastaralých učebnic. Hypotéza, že výuka srovnávací anatomie vyžaduje učebnici založenou na nových poznatcích z odborné literatury je ověřována výsledky dotazníku.

Vypracovali ho studenti po kurzu systematické zoologie a před kurzem obecné zoologie, v níž se probírá morfologie těla strunatců. Studijní opory: odborná literatura, citace internetu, video, power point Hodnocení: individuální, kolokviální, seminární práce, aktivita při řešených problémech v diskusích.