Charles Explorer logo
🇨🇿

Školní přírodní zahrady jako modelový agroekosystém

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKBB2B125B

Anotace

Předmět navazuje resp. doplňuje předměty Ekologii, Vybrané problémy životního prostředí a Seminář z environmentální výchovy. Významnou součástí výuky je seznámení se se školními zahradami – poříklady dobré praxe. Po jednotlivých blocích

1. Úvod do problematiky. Struktura a funkce řízených ekosystémů (agroekosystémů) včetně interakcí vnitřních biotických a vnějších sociálně ekonomických procesů na modelovém příkladu "přírodní školní zahrada". Agroekosystém – agroekosystém X přírodní ekosystém, základní pojmy (dodatková energie, koloběhy látek, stanoviště, ekologická nika, biomasa, atd.).

2. Zahrada jako modelový agroekosystém. Historie školních zahrad. Eubiotické hnutí. Školní zahrady jako přírodní učebny i místa relaxace v zahraničí i v ČR. Venkovní vyučování. Sadové školy. Lesní školky. Gardenoterapie.

3. Přírodní zahrady a jejich charakteristiky. Jak certifikovat přírodní zahradu. Permakultura. Kamenné zahrady. Vertikální zahrady. Mechové malování.

4. Biotopy, stanoviště, herní i vzdělávací prvky, modelové organismy na školní zahradě.

5. Čtyři živly na školní zahradě. Zahrada pro spontánní a kreativní činnosti žáků.

6. Financování školních zahrad.

7. Kompetence, které lze rozvíjet na školní zahradě.

8. Badatelské aktivity na školní zahradě.

9. Výroba z přírodních materiálů na školní zahradě.

10. Komunitní plánování školních zahrad.

11. Virtuální exkurze na ukázkové školní přírodní zahrady.

12. Speciální prvky na školní zahradě (např. včelín).