A. Předn ášky
Soustavná botanika, její význam a cíle zkoumání. Postavení baktérií a hub v systému organismů; systematický přehled zahrnutých skupin organismů.
Prokaryota, bakterie (orientačně - dále v rámci mikrobiologie). Sinice.
Řasy a jejich systém. Biliphyta, Chromophyta, Chlorophytae a Streptophytae.
Houby, houbové organismy a jejich systém - Oomycota, Chytridiomycota.
"Zygomycota", Glomeromycota, Ascomycota, Basidiomycota.
Lišejníky.
Mechorosty.
Vývojové stupně cévnatých rostlin.
Lycopodiophyta, Monilophyta.
B. Praktika
Sinice a řasy - pozorování stavby, herbářové a mikroskopické položky.
Houbové organismy - pozorování stavby, herbářové a mikroskopické položky.
Lišejníky - pozorování stavby, herbářové a mikroskopické položky.
Mechorosty - pozorování stavby, herbářové a mikroskopické položky.
Plavuně, přesličky, kapradiny - pozorování stavby, herbářové položky.
Cílem kurzu je seznámit studenty s obecnými problémy vztahujícími se k systematice, klasifikaci a taxonomii v botanice a mykologii společně s konkrétní znalostí uvedených skupin (pro něž vědomě užíváme historického označení „bezcévné“). Cyanobacteria, eukaryotické stélkaté organismy – ruduchy, Glaucophyta a zelené řasy, parožnatky, autotrofní chromista.
Houby a houbové organismy, lichenizované houby. Mechorosty.
Vývojová větev Cormophytae - psilofytní rostliny, pteridofytní rostliny a prvosemenné. Při laboratorních pracích studenti poznávají na živých i preparovaných přírodninách probírané druhy organismů, jejich determinačně a evolučně významné znaky.
Výsledkem kurzu je vytvoření systému teoretických i praktických znalostí biologie, fylogeneze a přístupů k třídění zahrnutých skupin, prohloubení a rozšíření praktického poznávání přírodnin.