Charles Explorer logo
🇨🇿

Dějiny české literatury III

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKBC2L113A

Sylabus

Tematické okruhy přednášek:   1. Národní obrození jako kulturní typ   jazyková situace v českých zemích na konci 18. století; dvojí pojetí vlastenectví; fáze procesu konstituování novodobého českého národa; jazykový program   2.  Dvě odlišné strategie národního hnutí (generace Dobrovského versus generace Jungmannova)   osvícenský kriticismus, podpora vědy, snahy výchovné a společensky reformní; literatura pro reálného českého čtenáře – knížky lidového čtení + dramatická produkce (frašky, rytířské hry); klasicismus v české literatuře x romantické vlastenectví, panslavismus, pěstování literatury pro (reálně víceméně neexistujícího) náročného čtenáře (básnická próza, deskriptivní poezie, časomíra); herderovství (význam folklorní slovesnosti), mytologičnost (RKZ)   3. Individualismus versus kolektivismus  (romantismus versus biedermeier)   pozice subjektivního romantismu v české literatuře (tradiční pohled x synopticko-pulzační přístup); případ Karla Hynka Máchy; různá vymezení biedermeieru; jeho kritika romantického individualismu   4. Německý kontext české literatury 19. století   důvody jeho tradiční marginalizace; areálová studia; recepce německy psané literatury v českých zemích a její důsledky; příklady inspirace německojazyčnou produkcí v dílech česky píšících autorů (vídeňské lidové divadlo – Tyl; Heine – Neruda, Hálek)   5.  Tendenčnost versus l‘art pour l‘art   zájem májovců o aktuální společenskou problematiku; sociální otázka; liberalismus a antiklerikalismus; vzestup žurnalistiky almanach Ruch a návrat vlastenecké tendenčnosti; tvorba S. Čecha a J. V. Sládka realismus a jeho vymezení - O. Hostinský; kritický realismus; ideální realismus; naturalismus x první objevení se l‘art pour l‘art ismu v české literatuře;parnasismus a jeho koncept krásné literatury; návrat reprezentativního postavení poezie; Vrchlický a Zeyer    

Seznam četby pro práci v seminářích (texty jsou uvedeny v pořadí, v jakém budou na seminářích probírány):     1. Ján Kollár: Slávy dcera (nejlépe v komentované edici M. C. Putny, Praha, Academia 2014) 2. K. J. Erben: Kytice 3. K. Hynek Mácha: Máj 4. B. Němcová: Babička 5. J. Neruda: Povídky malostranské 6. K. V. Rais: Z vlasařských pamětí 7. Z. Winter: Krátký jeho svět

Anotace

Přednáška není koncipována chronologicky, nýbrž problémově. Zabývá se zásadními tématy české literatury 19. století, zejména pak vztahem literatury a národního hnutí, její koexistencí s německy psanou literaturou i specifickou modifikací procesů probíhajících v té době v literatuře evropské.

Semináře jsou s přednáškou úzce tematicky provázány. Prostřednictvím analýzy vybraných děl (především kanonických) konkretizují problematiku probíranou na přednáškách.