\r\n
Uvedení do první oblasti pomáhá studentům lépe porozumět specifikám (univerzitního) studia, zorientovat se ve studijním prostředí pedagogické fakulty a seznámit se Katedrou OVF a studijním programem. Druhá a třetí oblast tematických okruhů se úzce vztahují k metodologii společenských věd, přičemž druhá oblast je orientována prakticky a poskytuje studentům příležitost získat základní znalosti a dovednosti potřebné k dalšímu studiu, část třetí je spíše teoretická - je stručným úvodem do hlubší reflexe společenských věd, bez níž studium společenských věd moho být redukováno jen v seznamování se s disparátními okrsky jednotlivých věd.
Osnova tematických okruhů výuky Úvodu do studia ZSV
\r\nTematické okruhy Úvodu do studia ZSV je možné rozčlenit do tří oblastí, jež představují uvedení do
A) akademického studijního prostředí a obeznámení se širším kontextem univerzitní vzdělanosti;
B) organonu společenskovědního studenta (rozvoj akademických dovedností potřebných ke studiu společenských věd a filosofie);
C) problematiky humanitních věd, tedy do reflexe povahy společenských věd a základů jejich metodologie;
Uvedení do první oblasti pomáhá studentům lépe porozumět specifikám (univerzitního) studia, zorientovat se ve studijním prostředí pedagogické fakulty a seznámit se Katedrou OVF a studijním programem. Druhá a třetí oblast tematických okruhů se úzce vztahují k metodologii společenských věd, přičemž druhá oblast je orientována prakticky a poskytuje studentům příležitost získat základní znalosti a dovednosti potřebné k dalšímu studiu, část třetí je spíše teoretická - je stručným úvodem do hlubší reflexe společenských věd, bez níž studium společenských věd moho být redukováno jen v seznamování se s disparátními okrsky jednotlivých věd.
Osnova tematických okruhů výuky Úvodu do studia ZSV
(A) Seznámení s akademickým prostředím a s ideou univerzity;
(A) Seznámení se studijním prostředím pedagogické fakulty;
(A) Seznámení s koncepcí studia a se studijním programem ZSV;
(B) Studium společenských věd - vybraná doporučení týkající se studia (učení, zápisky, spolupráce);
(B) Odborný písemný projev (jeho styly a druhy) a práce s informacemi (anotace, abstrakt, resumé, excerpta, seminární práce, esej)
(B) Práce s prameny v písemném projevu, plagiátorství a autorská etika;
(B) Druhy pramenů a jejich databáze;
(B) Myšlení a čtení - společnské vědy a interpretace;
(B) Ústní referáty, prezentace, kooperace, síťování;
(C) Uvedení do problematiky reflexe společnských věd: filosofie, přírodní vědy a duchovědy
(C) Základní perspektivy a paradigmata;
(C) Společenské vědy a vzdělávání (filosofie výchovy a pedagogika).
Úvod do studia ZSV usnadňuje studentům vstup do akademického studijního prostředí, seznamuje je se studovaným studijním programem a jeho koncepcí. Předmět rozvíjí u studentů základní akademícké dovednosti potřebné ke studiu společenských věd a uvádí je do obzoru společenských věd a filosofie.
Výuka tohoto předmětu je v jistém smyslu orientována spíše na studenta (tedy na rozvoj jeho akademických dovedností a jeho celkové porozumění studovanému oboru) než na konkrétní vzdělávací obsahy teoretické povahy - a jako taková je spíše "provádějící" než "školící"; to však neznamená, že není třeba, aby si student v rámci tohoto předmětu neosvojil konkrétní znalosti a dovednosti a neprojevil porozumění základním kontextům oboru.