Tematické okruhy Úvodu do studia ZSV je možné rozčlenit do tří oblastí, jež představují uvedení do
A) akademického studijního prostředí a obeznámení se širším kontextem univerzitní vzdělanosti;
B) organonu společenskovědního studenta (rozvoj akademických dovedností potřebných ke studiu společenských věd a filosofie);
C) problematiky humanitních věd, tedy do reflexe povahy společenských věd a základů jejich metodologie;
Uvedení do první oblasti pomáhá studentům lépe porozumět specifikám (univerzitního) studia, zorientovat se ve studijním prostředí pedagogické fakulty a seznámit se Katedrou OVF a studijním programem. Druhá a třetí oblast tematických okruhů se úzce vztahují k metodologii společenských věd, přičemž druhá oblast je orientována prakticky a poskytuje studentům příležitost získat základní znalosti a dovednosti potřebné k dalšímu studiu, část třetí je spíše teoretická - je stručným úvodem do hlubší reflexe společenských věd, bez níž studium společenských věd moho být redukováno jen v seznamování se s disparátními okrsky jednotlivých věd.
Osnova tematických okruhů výuky Úvodu do studia ZSV
(A) Seznámení s akademickým prostředím a s ideou univerzity;
(A) Seznámení se studijním prostředím pedagogické fakulty;
(A) Seznámení s koncepcí studia a se studijním programem ZSV;
(B) Studium společenských věd - vybraná doporučení týkající se studia (učení, zápisky, spolupráce);
(B) Odborný písemný projev (jeho styly a druhy) a práce s informacemi (anotace, abstrakt, resumé, excerpta, seminární práce, esej)
(B) Práce s prameny v písemném projevu, plagiátorství a autorská etika;
(B) Druhy pramenů a jejich databáze;
(B) Myšlení a čtení - společnské vědy a interpretace;
(B) Ústní referáty, prezentace, kooperace, síťování;
(C) Uvedení do problematiky reflexe společnských věd: filosofie, přírodní vědy a duchovědy
(C) Základní perspektivy a paradigmata;
(C) Společenské vědy a vzdělávání (filosofie výchovy a pedagogika).
Introduction to the Study of Basics of Social Sciences makes it easier for students to enter the academic study environment, acquaints them with the study program and its concept, develops their basic academic skills necessary for the study of social sciences, and introduces them to the horizon of social sciences and philosophy.