Tematické okruhy Úvodu do studia ZSV je možné rozčlenit do tří oblastí, jež představují uvedení do
A) akademického studijního prostředí a obeznámení se širším kontextem univerzitní vzdělanosti;
B) organonu společenskovědního studenta (rozvoj akademických dovedností potřebných ke studiu společenských věd a filosofie);
C) problematiky humanitních věd, tedy do reflexe povahy společenských věd a základů jejich metodologie;
Uvedení do první oblasti pomáhá studentům lépe porozumět specifikám (univerzitního) studia, zorientovat se ve studijním prostředí pedagogické fakulty a seznámit se Katedrou OVF a studijním programem. Druhá a třetí oblast tematických okruhů se úzce vztahují k metodologii společenských věd, přičemž druhá oblast je orientována prakticky a poskytuje studentům příležitost získat základní znalosti a dovednosti potřebné k dalšímu studiu, část třetí je spíše teoretická - je stručným úvodem do hlubší reflexe společenských věd, bez níž studium společenských věd moho být redukováno jen v seznamování se s disparátními okrsky jednotlivých věd.
Osnova tematických okruhů výuky Úvodu do studia ZSV
(A) Seznámení s akademickým prostředím a s ideou univerzity;
(A) Seznámení se studijním prostředím pedagogické fakulty;
(A) Seznámení s koncepcí studia a se studijním programem ZSV;
(B) Studium společenských věd - vybraná doporučení týkající se studia (učení, zápisky, spolupráce);
(B) Odborný písemný projev (jeho styly a druhy) a práce s informacemi (anotace, abstrakt, resumé, excerpta, seminární práce, esej)
(B) Práce s prameny v písemném projevu, plagiátorství a autorská etika;
(B) Druhy pramenů a jejich databáze;
(B) Myšlení a čtení - společnské vědy a interpretace;
(B) Ústní referáty, prezentace, kooperace, síťování;
(C) Uvedení do problematiky reflexe společnských věd: filosofie, přírodní vědy a duchovědy
(C) Základní perspektivy a paradigmata;
(C) Společenské vědy a vzdělávání (filosofie výchovy a pedagogika).
Úvod do studia ZSV usnadňuje studentům vstup do akademického studijního prostředí, seznamuje je se studovaným studijním programem a jeho koncepcí. Předmět rozvíjí u studentů základní akademícké dovednosti potřebné ke studiu společenských věd a uvádí je do obzoru společenských věd a filosofie.
Výuka tohoto předmětu je v jistém smyslu orientována spíše na studenta (tedy na rozvoj jeho akademických dovedností a jeho celkové porozumění studovanému oboru) než na konkrétní vzdělávací obsahy teoretické povahy - a jako taková je spíše "provádějící" než "školící"; to však neznamená, že není třeba, aby si student v rámci tohoto předmětu neosvojil konkrétní znalosti a dovednosti a neprojevil porozumění základním kontextům oboru.