Vymezení základních pojmů. Hospodaření domácnosti
Osobní rozpočet. Vzácnost a obětovaná příležitost. Rozpočet domácnosti. Majetek a závazky domácnosti. Osobní aktiva a osobní pasiva. Životní úroveň. Životní a existenční minimum
Ceny
Trh. Nabídka. Poptávka. Cena. Způsoby stanovení ceny. Cenové „praktiky“. Konkurence, Reklama. Inflace, její podstat a důsledky.
Peníze, placení, cenné papíry
Peníze. Hotovostní placení. Bezhotovostní placení. Měna. Deviza. Valuta. Kurz. Cenné papíry peněžního trhu.
Finanční trh
Finanční trh – definice. Peněžní a kapitálový trh. Instituce působící na finančním trhu (banky, stavební spořitelny, penzijní fondy, investiční společnosti a jejich podílové fondy, instituce sloužící k obchodování s cennými papíry, pojišťovny, leasingové společnosti, splátkové společnosti). Ceny produktů na finančním trhu.
Finanční produkty
Kam lze peníze uložit (bankovní vklady, stavební spoření, penzijní připojištění, cenné papíry – úvěrové, majetkové). Kde je možné peníze vypůjčit (účelové a neúčelové úvěry občanům, úvěry podnikatelům, finanční leasing, splátkový prodej). Pojištění (životní pojištění, pojištění majetku, pojištění odpovědnosti).
Finanční plánování
Finanční plán. Zajištění rizik. Investování - jak zvýšit naše příjmy v budoucnosti (výnos – riziko – likvidita, investování s nižším a vyšším rizikem, kombinace produktů). Jak řešit deficit domácího rozpočtu (dobré a špatné dluhy, snížení výdajů, zvýšení příjmů). Ochrana spotřebitele.
Course introduces students to the basics of financial literacy. Contributes to optimalising preparation of teachers for their profession and motivates them for the financial education of their students.
As a financially sound citizen can better secure her and her family, she is able to handle responsibly her financial tools, she is better oriented in financial products and she is able to do better decisions on the financial market. In its conclusion whole course develops individual economical thinking and responsible decision making.
Emphasis will be placed on the didactic elaboration of individual topics with regard to the needs of teaching OV and ZSV.