Tematické okruhy 1. téma
Úvod do studia pedagogiky – pedagogika jako věda, její struktura a místo v systému věd
Členění pedagogických disciplín a jejich předmět zkoumání
Zdroje informací 2. téma
Základy inkluzivního vzdělávání - vymezení pojmu (rozlišení oblasti pedagogiky, speciální pedagogiky a inkluzivní pedagogiky)
Pedagogičtí pracovníci a pojetí výchovy a vzdělávání v čase 3. téma
Kurikulum a kurikulární reforma
Český vzdělávací systém v kontextu EU a ve vybraných zemí,
Strategické dokumenty vzdělávací politiky
Cílem předmětu je seznámení studentů s vědním oborem pedagogika - jeho terminologií, propojením s ostatními vědními obory, tvůrčí činností vycházející s pedagogických věd a aktuálními pedagogickými trendy a výzkumnými zjištěními. Studentům bude nastíněno pojetí výchovy a učitelské profese z historického hlediska až po současnost, představen vzdělávací systém ČR, EU a vybraných zemí a fungování různých vzdělávacích institucí v ČR.
Z hlediska aktuálních poznatků budou studentům předložena současná výzkumná zjištění v oblasti pedagogických věd. Z praktického hlediska se studenti seznámí s využíváním informací z relevantní odborné literatury a z webových stránek vzdělávacích institucí (jak a kde hledat).
Studenti zformulují vlastní názor na vybrané téma z aktuální problematiky týkající se vzdělávacího systému ČR s využitím odborné literatury. Dále bude v obecné rovině studentům vymezen pojem inkluzivní pedagogika.