Obsahové vymezení:
1. Paradigma postižení – medicínský, sociální, bio-psycho-sociální model resp. ekologický model, předsudky a stereotypy vztahující se k MP.
2. Inteligence, definice mentálního postižení v historické perspektivě a v současnosti, vymezení MP podle AAIDD, MKN, Klasifikace MP, trendy v klasifikaci; měnící se pojmosloví.
3. Výskyt a rozložení MP v populaci, etiologie mentálního postižení, přijetí dítěte s MP rodinou.
4. Downův syndrom, etiologie, psychosomatické zvláštnosti a z nich vyplývající doporučení pro praxi.
5. Postavení člověka s postižením resp. s mentálním postižením v právním řádu ČR: lidsko-právní východiska, zaměstnanost, sociální sféra - sociální služby
6. UN CRPD, strategický dokument ČR týkající se postižení a orientace v hlavních tématech – vzdělávání, deinstitucionalizace
7. Psychosociální, edukační specifika mentálního postižení, svoboda klienta vers. odpovědnost poskytovatele.
8. Komunikace, vybrané metody a prostředky
9. Podpora zaměřená na člověka/individuální plánování – východiska a strategie.
10. Trendy a milníky ve vzdělávání žáků s MP ČR od 90´let
20. století
Studenti získají přehled o východiscích a principech speciálně-pedagogické ho působení podpory v kontextu psychosociálních a kognitivních zvláštností mentálního postižení. Osvojí si základní terminologii, seznámí se s etiologií mentálního postižení.
Cílem předmětu je pak rozvíjet u studentů kritické, samostatné myšlení, vystihovat proměny postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti, jejich příčiny a důsledky pro teorii a praxi speciálních pedagogiky a dalších pomáhajících profesí.