Charles Explorer logo
🇨🇿

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKBS3S112A

Sylabus

Obsahové vymezení:

1.      Člověk se zrakovým postižením, mýty, předsudky a zrakový handicap.

2.      Zrakové vady – typy a stupně zrakových vad, senzorická deprivace, informační deficit. Výskyt a etiologie vad.

3.      Anatomie, fysiologie a patofysiologie zrakového vnímání, vybrané diagnózy.

4.      Stupně zrakového postižení, reedukace (zraková stimulace, náprava funkčních poruch zraku) a kompenzace zraku

5.      Systém péče o zrakově postižené v ČR (Centrum zrakových vad, raná péče, speciální mateřské školy, SPC).

6.      Inkluzivní vzdělávání v MŠ a ZŠ, základní škola pro zrakově postižené.

7.      SPC v rámci inkluzivního vzdělávání, podpůrná opatření.

8.      Středoškolská studia, možnosti a podmínky vysokoškolského studia,

9.      Tyfloservis o.p.s., Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha Dědina, Domov pro zrakově postižené seniory Praha Palata, Brno Chrlice

10.    Oslepnutí jako zátěžová změna v psychosociální rovině. Informační deficit při chybění vizuálních informací.

11.    Prostorová orientace a samostatný pohyb, mobilita

12.    Sebeobsluha, její oblasti, možnosti rozvoje sebeobslužných dovedností osob se zrakovým postižením

Anotace

Cílem předmětu je poskytnout studentům souhrnný vhled do oblasti speciální pedagogiky zaměřené na člověka se zrakovým postižením. Poskytnout základní informace o etiologii zrakových vad, psychickém dopadu při ztrátě zraku; Představit možnosti sociální rehabilitace.

Předmět je obsahově zaměřen na problematiku člověka se zrakovým postižením. Upozorňuje na mýty a předsudky na straně intaktní majority i na straně postižených osobností.

Objasňuje typy a stupně zrakových vad, uvádí výskyt a etiologii vad. Přináší informace z anatomie, fysiologie, a patofysiologie zrakového vnímání, Poskytuje orientaci v systému péče o zrakově postižené v ČR, jejich vzdělávání ve školách pro zrakově postižené a v rámci inkluzivního vzdělávání v MŠ, ZŠ, SŠ a VŠ.

Otevírá problémy oslepnutí, jako zátěžové změny v psychosociální rovině.