Obsahové vymezení:
1. Člověk se zrakovým postižením, mýty, předsudky a zrakový handicap.
2. Zrakové vady – typy a stupně zrakových vad, senzorická deprivace, informační deficit. Výskyt a etiologie vad.
3. Anatomie, fysiologie a patofysiologie zrakového vnímání, vybrané diagnózy.
4. Stupně zrakového postižení, reedukace (zraková stimulace, náprava funkčních poruch zraku) a kompenzace zraku
5. Systém péče o zrakově postižené v ČR (Centrum zrakových vad, raná péče, speciální mateřské školy, SPC).
6. Inkluzivní vzdělávání v MŠ a ZŠ, základní škola pro zrakově postižené.
7. SPC v rámci inkluzivního vzdělávání, podpůrná opatření.
8. Středoškolská studia, možnosti a podmínky vysokoškolského studia,
9. Tyfloservis o.p.s., Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha Dědina, Domov pro zrakově postižené seniory Praha Palata, Brno Chrlice
10. Oslepnutí jako zátěžová změna v psychosociální rovině. Informační deficit při chybění vizuálních informací.
11. Prostorová orientace a samostatný pohyb, mobilita
12. Sebeobsluha, její oblasti, možnosti rozvoje sebeobslužných dovedností osob se zrakovým postižením
The subject is focused on the issue of the individual with visual impairment. It draws attention to the myths and prejudices on the part of the intact majority and on the side of the people with disability.
It explains the types and degrees of visual defects, states the occurrence and etiology of defects. It brings information from the anatomy, physiology and pathophysiology of visual perception, provides orientation in the system of care for the people with visual impairment in the Czech Republic, their education in schools for the pupils with visual impairment and inclusive education in kindergartens, primary schools, secondary schools and universities.
It opens up issues of blindness such as stress change in the psychosocial level.