Charles Explorer logo
🇨🇿

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s SPU

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKBS3S121A

Sylabus

Obsahové vymezení:

Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení, systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup, systémové myšlení

Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí

Detailní rozbor symptomatiky ADD, ADHD

Sekundární a primární důsledky poruch chování a specifické poruchy učení

Zvláštnosti psychického vývoje jedince s SPU, kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU

Identifikování potřeb-motivace, zvládání zátěže a úspěšnost jedince s SPU v procesu učení

Diagnostika a intervenční přístupy k specifickým poruchám učení

Systém péče o žáky se specifickými poruchami učení v ČR

Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení

Studijní a profesní orientace žáků s SPU (škola, pedagogové, terapeuti)

Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců

Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři

Reedukace, zásady

Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení

Anotace

Cílem kurzu je zprostředkovat studentům základní informace z oblasti specifických poruch učení. Pozornost bude věnována zejména problematice osobnostních specifik žáků s SPU, vymezeny budou přístupy ke vzdělávání žáků s SPU na všech stupních.

Akcent bude dán na intervenční a reedukační přístupy v poradenství i v rámci multidisciplinární spolupráce. Studenti se seznámí s působením speciálního pedagoga v poradenském systému, v rámci předmětu budou vymezeny zásady reedukace jednotlivých projevů: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie.

Student si osvojí terminologii z oblasti specifických poruch učení.