Obsahové vymezení:
Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení, systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup, systémové myšlení
Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí
Detailní rozbor symptomatiky ADD, ADHD
Sekundární a primární důsledky poruch chování a specifické poruchy učení
Zvláštnosti psychického vývoje jedince s SPU, kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU
Identifikování potřeb-motivace, zvládání zátěže a úspěšnost jedince s SPU v procesu učení
Diagnostika a intervenční přístupy k specifickým poruchám učení
Systém péče o žáky se specifickými poruchami učení v ČR
Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení
Studijní a profesní orientace žáků s SPU (škola, pedagogové, terapeuti)
Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců
Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři
Reedukace, zásady
Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení
Cílem kurzu je zprostředkovat studentům základní informace z oblasti specifických poruch učení. Pozornost bude věnována zejména problematice osobnostních specifik žáků s SPU, vymezeny budou přístupy ke vzdělávání žáků s SPU na všech stupních.
Akcent bude dán na intervenční a reedukační přístupy v poradenství i v rámci multidisciplinární spolupráce. Studenti se seznámí s působením speciálního pedagoga v poradenském systému, v rámci předmětu budou vymezeny zásady reedukace jednotlivých projevů: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie.
Student si osvojí terminologii z oblasti specifických poruch učení.