Obsahové vymezení:
1. Sociální znevýhodnění: popis fenoménu, dopady do vzdělávání
2. Psychologické prekoncepty a jazykové bariéry u sociálně znevýhodněných dětí a žáků
3. Etnické minority, národnostní menšiny a jejich postavení ve společnosti i ve vzdělávacím systému
4. Segregace a diskriminace sociálně znevýhodněných dětí a žáků ve vzdělávání
5. Sociálně vyloučené lokality a podpora žáků z těchto lokalit ve vzdělávání
6. Cizinci v české společnosti, žáci s odlišným mateřským jazykem ve vzdělávání
7. Podpůrná opatření, metodika zapojení žáků se sociálním znevýhodněním do vzdělávání
8. Role asistentů pedagogaa dalších pedagogických profesí ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků
9. Sociální služby a nestátní neziskové organizace ve vzdělávání osob se sociálním znevýhodněním
The course introduces selected issues of minorities education and the possible effects of social disadvantage on the education of learners. The basic starting point is the broad context of social disadvantage, including cultural, ethnic, linguistic and socio-economic differences, which can create barriers in the education of children and pupils.
Special attention is paid to the specific situation of people from socially excluded areas and the status of foreigners in the Czech Republic. Furthermore, the subject focuses on support measures in the education of children and pupils with social disadvantages and on the possible support of these pupils in cooperation with school institutions and social services.