Hlavní témata předmětu:
1. Klíčové pojmy a základní teorie vzdělávání dospělých; teorie celoživotního učení a učící se společnosti
2. Konceptualizace a vývoj vzdělávání dospělých; andragogika jako vědní disciplína a studijní obor
3. Andragogické aplikované a hraniční disciplíny – profesní andragogika, kulturní andragogika, sociální andragogika, speciální andragogika
4. Lidovýchova, univerzitní extenze a osvěta; vzdělávání dospělých v Československu v období let 1918 až 1989, 1990 až současnost
5. Identifikace a analýza vzdělávacích potřeb; tvorba vzdělávacích programů
6. Podnikové (firemní) vzdělávání – metody, formy a inovace v dalších profesním vzdělávání
7. Zájmové, občanské, komunitní a politické vzdělávání dospělých
8. Cílové skupiny ve vzdělávání dospělých a specifika jejích vzdělávacích potřeb
9. Androdidaktika – didaktika dospělých (principy, metody, formy); andragog – jeho role, formální kvalifikace a kompetence; manažer a metodik dalšího profesního vzdělávání
10. Trendy ve vzdělávání a učení se dospělých, ICT ve vzdělávání dospělých a digitalizace
11. Strategické dokumenty o vzdělávání dospělých a celoživotním učení; andragogická infrastruktura v ČR a ve světě
12. Výzkum v oblasti vzdělávání dospělých, dalšího profesního vzdělávání a specifika andragogické metodologie
Předmět se věnuje základní terminologii z oblasti vzdělávání dospělých a andragogiky, dále pak historickým vývojem vzdělávání dospělých a současnými tématy. Zabývá se teorií celoživotního učení, znalostní a učící se společností a vlivy globalizačních procesů na další vzdělávání.
Problematiku vzdělávání a učení se dospělých dává do širších sociálně-kulturních, ekonomických a politických souvislostí. Představuje aplikované a hraniční andragogické disciplíny s důrazem na profesní, zájmové a občanské vzdělávání dospělých.
Předmět přináší znalosti o metodách a zásadách práce vzdělavatele dospělých a jeho role v návaznosti na kvalifikační nároky a rozvoj profesních kompetencí. Vzdělávání dospělých v evropském kontextu je chápáno jako klíčový pilíř úspěšného rozvoje jedince i společnosti a předpoklad konkurenceschopnosti a prosperity.