1. Čtenářská gramotnost a její složky.2. Výzkumy čtenářství a čtenářské gramotnosti, výsledky českých žáků v mezinárodním výzkumu PISA.3. Čtenářské strategie
4. Rozvoj čtenářských strategií v praxi - konkrétn í ukázky
5. Podmínky rozvoje čtenářství, dílna čtení
6. Tvorba, tvořivost a zážitek v literární výchově: propojování čtení a psaní
7. Školní čtenářské kluby
8. Současná kvalitní literatura pro děti a mládež
Předmět seznamuje studenty s konceptem čtenářské gramotnosti a s významem čtenářství pro rozvoj osobnosti dítěte. Jeho cílem je rozvoj receptivních komunikativních dovedností studentů a rozvoj funkční gramotnosti v oblasti čtenářství. Předmět si klade za cíl orientovat studenty v dětské literatuře z hlediska literárních druhů a žánrů literatury a na současném knižním trhu (kvalitní nakladatelství, ocenění za kvalitní dětskou literaturu, portály o dětské literatuře), rozvíjet interpretační schopnosti posluchačů v této specifické oblasti, vést studenty k tvorbě vlastních otázek, úkolů a námětů k činnostem a k jejich reflexi, pěstovat vnímání čtenářství jako celoživotního postoje člověka. Témata:
1. Čtenářská gramotnost a její složky;
2. Výzkumy čtenářství a čtenářské gramotnosti, výsledky českých žáků v mezinárodním výzkumu PISA;
3. Literární druhy a žánry pro děti;
4. Současná kvalitní nakladatelství, ocenění za dětskou literaturu, portály o dětské literatuře;
5. Čtenářské strategie a dovednosti, EUR, práce se čtenářskými kostkami;
6. Dílna čtení Předmět je realizován prostřednictvím konstruktivistických metod výuky.