Charles Explorer logo
🇨🇿

Rozvoj čtenářství

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKBV3I029A

Sylabus

1. Čtenářská gramotnost a její složky.2. Výzkumy čtenářství a čtenářské gramotnosti, výsledky českých žáků v mezinárodním výzkumu PISA.3. Čtenářské strategie

4. Rozvoj čtenářských strategií v praxi - konkrétní ukázky

5. Podmínky rozvoje čtenářství, dílna čtení

6. Tvorba, tvořivost a zážitek v literární výchově: propojování čtení a psaní

7. Školní čtenářské kluby

8. Současná kvalitní literatura pro děti a mládež

Anotace

Předmět seznamuje studenty s konceptem čtenářské gramotnosti a s významem čtenářství pro rozvoj osobnosti dítěte. Jeho cílem je rozvoj receptivních komunikativních dovedností studentů a rozvoj funkční gramotnosti v oblasti čtenářství. Předmět si klade za cíl orientovat studenty v dětské literatuře z hlediska literárních druhů a žánrů literatury a na současném knižním trhu (kvalitní nakladatelství, ocenění za kvalitní dětskou literaturu, portály o dětské literatuře), rozvíjet interpretační schopnosti posluchačů v této specifické oblasti, vést studenty k tvorbě vlastních otázek, úkolů a námětů k činnostem a k jejich reflexi, pěstovat vnímání čtenářství jako celoživotního postoje člověka. Témata:

1. Čtenářská gramotnost a její složky;

2. Výzkumy čtenářství a čtenářské gramotnosti, výsledky českých žáků v mezinárodním výzkumu PISA;

3. Literární druhy a žánry pro děti;

4. Současná kvalitní nakladatelství, ocenění za dětskou literaturu, portály o dětské literatuře;

5. Čtenářské strategie a dovednosti, EUR, práce se čtenářskými kostkami;

6. Dílna čtení Předmět je realizován prostřednictvím konstruktivistických metod výuky.