Předmět filozofie výchovy představuje jeden z důležitých pilířů pro pochopení významu výchovy a vzdělávání,jeho vývoje a smyslu v rámci kulturní a historicko-antropologické tradice. Prostřednictvím filozofického tázání, po podstatě, poznatelnosti, logičnosti, spravedlnosti nebo smyslu, rovněž i vztahu cílů a obsahu, účelu a prostředků, podstatného a nepodstatného, umožňuje hlubší poznávání sebe i světa, a tak pochopit roli vychovatele, vzdělavatele nebo průvodce životem a situacemi z různých aspektů.
Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli filozofickým otázkám ve výchově a vzdělávání a rozpoznali jednotlivé filozofické směry ve výchově a vzdělávání ajejich dosah pro edukaci. Obsahové vymezení: 1.
Sokrates, Aristoteles, Platon a jejich vliv na filozofii výchovy. 2. Filozofické otázky vevýchově a vlivjednotlivých filozofických směrů na výchovu. 3.
Filozofický, náboženský a vědecký pohled svět ačlověka. 4.Středověk a supranaturalismus. 5. Osvícenství a jeho vliv. 6.
Pragmatismus a senzualismus. 7. Modernífilozofickésměry a jejich vliv na individualismus a liberalismus. 8.
Existencialismus, materialismus a idealismus v moderní filozofii. 9. Filozofická a názorová paradigmata v současných pohledech na výchovu a vzdělávání. 10.
Postmodernismus a jeho vliv na výchovu.