2. Discourse on the difference between men and women (evolutionary perspective), psychological development of a woman and new theories of the development of men in evolutionary and psychological approach.
3. Carnality and sexuality, complementary conception of an individual, imagination regarding the body, experiencing the body, construing feminineness and masculineness.
4. Alternative forms of families and partnerships from the gender and health perspective and illness from the gender perspective.
5. Feminist theories and their incorporation ino modern theoretical thinking (humanistic, differentiating and poststructuralist feminism).
1. Sociální konstrukce gender/rodu, vznik a vývoj genderového řádu v kultuře a společenstvích, formy internalizace těchto hodnotových orientací procesem socializace i personalizací.
2. Diskurz o odlišnosti mužů a žen (vývojové hledisko), psychologický vývoj ženy a nové teorie vývoje muže v evolučně psychologickém přístupu, problematika transgrese a subverze.
3. Tělovost a sexualita, sebeprožívání konstruování feminity a maskulinity, představy o těle, prožívání těla, problematika body image.
4. Proměny sociálně-partnerského chování v souvislosti se změnou sociokulturního klimatu, globalizace, z hlediska gender.
5. Feministické teorie a jejich začlenění do soudobého teoretického myšlení (feminismus humanistický, diferenční a poststrukturalistický).
6. Jak kriticky číst diskurzivní konstrukce genderu včetně legitimizace genderových stereotypů v praktickém každodenním životě, ve školním prostředí a při výuce výchovy ke zdraví.
Cílem předmětu je seznámení se základními teoretickými pojmy a přístupy ke konstruování genderové identity a odlišnosti, konceptuální osnovou současného feminismu (humanistický, diferenční a poststrukturalistický přístup). Zkoumá se vznik a vývoj genderového řádu v určitých kulturách a společenstvích, způsoby jeho naturalizace, jeho internalizace prostřednictvím socializace a sociální kontroly, zahrnující mj. i jeho somatizaci, symbolické násilí apod.
Jedním z cílů výuky je též prohloubit schopnost kritického “čtení” diskurzů a diskurzivních strategií spjatých s genderovou problematikou.