1. Introduction. Basic terminology, study literature and further sources of information.
2. Violence and bullying in children's collective - situation in Czech Republic.
3. Causes of delinquent behavior among youth.
4. Legislative and methodical measures for prevention and resolution of school bullying
5. Typical situations of school bulling, case studies.
6. Psychology of bully and victim.
7. Specific and non-specific prevention of violence and bulling
8. Detection and diagnosis of violence and bullying
9. Means of intervention when bullying is detected
10. Professional team cooperation in preventing and solving school bullying.
11. Examples of good practice, significance of professional supervision.
1. Základní odborná terminologie, studijní literatura a další zdroje informací.
2. Násilí a šikanování v dětských kolektivech - situace v ČR.
3. Příčiny delikventního chování dětí a mládeže.
4. Legislativní a metodická opatření pro prevenci a řešení školního šikanování.
5. Typické situace školního šikanování, kazuistiky.
6. Psychologie šikanujícího a šikanovaného.
7. Specifická a nespecifická prevence násilí a šikanování.
8. Detekce a diagnostika násilí a šikanování.
9. Způsoby intervence při zjištěné šikaně.
10. Profesionální týmová spolupráce při prevenci a řešení šikany.
11. Příklady dobré praxe, význam odborné supervize.
Předmět vychází ze současné reality našich škol a školských zařízení a klade důraz na postupy, jež může učitel ve své každodenní praxi uplatnit. Pozornost je věnována podstatným teoretickým otázkám násilí a šikanování s důrazem na příčiny jeho existence v dětských kolektivech.
Podrobně jsou probírány konkrétní metody prevence a strategie řešení šikany, jakož i příčiny selhávání preventivních a represivních postupů. Součástí je též seznámení s institucionálními formami pomoci.