1. Vymezení didaktiky, základní terminologie a metody zkoumání, literatura. Vyučování založené na evidenci a tradiční didaktické zásady.2. Pozornost a paměť. Důsledky pro strukturu a fáze vyučovací hodiny.3. Klíčová kompetence k učení, metakognice. Studium z textů.4. Motivování žáků ve výuce, chvála a kritika, zajišťování prostředí pro učení.5. Diverzita žákovské populace.6. Bezpečné prostředí a komunikace ve výuce.7. Hodnocení výsledků učení žáků. Průběžná zpětná vazba, formativní hodnocení.8. Umění vysvětlovat, výklad. Umění ukazovat, vyučování dovednostem.9. Umění vést dialog, techniky řízení výukového rozhovoru.10. Organizační formy a metody výuky. Zásady efektivní individuální, skupinové a společné práce třídy.
Předmět je úvodním vstupem do teorie výuky, představuje základní terminologický aparát, rámec pro uvažování v oborových didaktikách a orientaci v českém kurikulárním kontextu. Vede studující k odbornému popisu výukových situací a k porozumění výukovým metodám.
Vytváří předpoklady pro navazující didaktické předměty, které budou zaměřené na analýzu modelů strategického vyučování a na plánování a evaluaci výuky.