Charles Explorer logo
🇬🇧

Metacognitive skills and its enhancement

Class at Faculty of Education |
OKBZ1Q005B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Kurz je tvořen třemi bloky. 1. Kognitivní a metakognitivní funkceV rámci tohoto bloku se studující seznámí se základními pojmy související s danou oblastí.

Dále se budeme zabývat klasifikaci kognitivních funkcí a metakognitivních komponent. Podrobněji se pak budeme věnovat vybraným funkcím a komponentám – zejména paměti a metakognitivní regulaci. 2.

Možnosti rozvoje kognitivních a metakognitivních funkcíV rámci druhého bloku se budeme zabývat možnostmi rozvoje jak kognitivních, tak metakognitivních funkcí, přičemž se blíže zaměříme na rozdíly mezi oběma přístupy. Věnovat se budeme také východiskům a efektivitou. 3.

Představení vybraných tréninkových programůV závěrečném bloku si podrobněji představíme vybrané tréninkové programy (WM Campaign, FIE a Cogmed). V rámci programu WM Campaign navíc studující získají vlastní unikátní přístupový kód a budou si tedy moci projít celým tréninkovým programem.

Annotation

The aim of the course is to introduce students to the cognitive and metacognitive components of human thinking and the possibilities of their development. Emphasis will be placed on the students' personal gain, i.e. on them being able to use what they have learned in their own education. As part of the course, students will try out some of the tools that are used for cognitive and metacognitive training.

The course consists of three blocks. 1. Cognitive and metacognitive functions

As part of this block, students will become familiar with the basic concepts related to the given area. Next, we will deal with the classification of cognitive functions and metacognitive components. We will then focus on selected functions and components in more detail - especially memory and metacognitive regulation. 2. Possibilities of developing cognitive and metacognitive functions

In the second block, we will deal with the possibilities of developing both cognitive and metacognitive functions, focusing more closely on the differences between the two approaches. We will also focus on starting points and efficiency. 3. Presentation of selected training programs

In the final block, we will introduce selected training programs (WM Campaign, FIE and Cogmed) in more detail. In addition, as part of the WM Campaign program, students will receive their own unique access code and will therefore be able to go through the entire training program.