Kurz představí základní sociologické teorie týkající se utváření nerovností ve vzdělávacím systému a seznámí studenty s poznatky zahraničních i domácích výzkumů týkajících se vzniku nerovností i mechanismů vedoucích k jejich posilování, respektive oslabování. Velká pozornost bude věnována diskusi o implikacích výzkumných poznatků pro opatření vzdělávací politiky a práci školy a učitele.
Kurz bude zaměřen na nerovnosti související se socioekonomickým statusem, genderem a etnicitou. Okruhy: 1.
Sociální stratifikace a vzdělanostní nerovnosti - Sociální nerovnosti a vzdělání, vzdělanostní mobilita, teorie sociální a kulturní reprodukce (P. Bourdieu, B.
Bernstein), racionální jednání, koncept rovností příležitostí ve vzdělávání a teorie spravedlivosti. 2. Přehled základních zahraničních a domácích výzkumů vzdělanostních nerovností a jejich poznatky.
Výzkumy diferenciace vzdělávacích drah, volby školy, vzdělanostních přechodů, faktorů pozitivně ovlivňujících vzdělávání znevýhodněných žáků (výzkumy školní efektivity, resilience) a genderových nerovností. Statistické ukazatele charakterizující vzdělanostní nerovnosti. 3.
Opatření vzdělávací politiky na podporu snižování nerovností. Pokusy o snižování nerovností ve vzdělávacím systému v ČR.