Témata přednášek a seminářů (odpovídá 12 týdnům výuky):
1. Paradigmatické vztahy mezi slovy: synonymie, antonymie, hyperonymie, hyponymie. Polys émie a homonymie.
2. Klasifikační kritéria autosémantik a synsémantik. Vrstvy slovní zásoby; spisovná čeština, obecná čeština, dialekty, sociolekty.
3. Příznaky slov, hledisko časové, expresivita. Přejímání a adaptace slov z cizích jazyků.
4. Lexikografie. Typy slovníků, základní české slovníky, slovníkové heslo, práce se slovníky.
5. Frazeologie a idiomatika.
6. Slovotvorba. Slovotvorný základ, slovotvorný formant. Slovotvorná a sémantická motivovanost. Derivace, kompozice, zkracování. Slovotvorná analýza.
7. Základní pojmy z morfologie, morfém, morf, alomorf. Morfematická analýza.
8. Kritéria pro klasifikaci slovních druhů. Podstatná jména – morfologická a sémantická charakteristika, třídění.
9. Přídavná jména, zájmena, číslovky – morfologická a sémantická charakteristika, třídění.
10. Slovesa, příslovce, spojky, částice, citoslovce – morfologická a sémantická charakteristika, třídění.
11. Gramatické kategorie jmen a sloves. Paradigmata ohýbání. Funkce vzorů.
12. Fonetická transkripce, vokály, konsonanty, suprasegmentální prvky.
Předmět systematizuje poznatky z fonetiky a fonologie, morfologie, slovotvorby a lexikologie na hlubší teoretické lingvistické základně. Studenti prakticky procvičují teoretické znalosti, prohlubují dovednosti v daných disciplínách.
Cílem je vybavit budoucího učitele češtiny teoretickými a praktickými dovednostmi v oblasti fonetiky, morfologie, slovotvorby a lexikologie, které bude potřebovat při didaktické transformaci učiva na základní škole podle RVP ZŠ.