Charles Explorer logo
🇬🇧

Czech Language I

Class at Faculty of Education |
OKMN0C116A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Témata přednášek a seminářů (odpovídá 12 týdnům výuky):

1. Paradigmatické vztahy mezi slovy: synonymie, antonymie, hyperonymie, hyponymie.  Polysémie a homonymie.

2. Klasifikační kritéria autosémantik a synsémantik. Vrstvy slovní zásoby; spisovná čeština, obecná čeština, dialekty, sociolekty.

3. Příznaky slov, hledisko časové, expresivita. Přejímání a adaptace slov z cizích jazyků.

4. Lexikografie. Typy slovníků, základní české slovníky, slovníkové heslo, práce se slovníky.

5. Frazeologie a idiomatika.

6. Slovotvorba. Slovotvorný základ, slovotvorný formant. Slovotvorná a sémantická motivovanost. Derivace, kompozice, zkracování. Slovotvorná analýza.

7. Základní pojmy z morfologie, morfém, morf, alomorf. Morfematická analýza.

8. Kritéria pro klasifikaci slovních druhů. Podstatná jména – morfologická a sémantická charakteristika, třídění.

9. Přídavná jména, zájmena, číslovky – morfologická a sémantická charakteristika, třídění.

10. Slovesa, příslovce, spojky, částice, citoslovce – morfologická a sémantická charakteristika, třídění.

11. Gramatické kategorie jmen a sloves. Paradigmata ohýbání.  Funkce vzorů.

12. Fonetická transkripce, vokály,  konsonanty, suprasegmentální prvky.

Annotation

The subject systemizes linguistic terminology, basics of morphology, lexicology and word formation on more deeper linguistic basis. Students practise theoretical knowledge, deepen their abilities in given disciplines.

The aim of the subject is to equip the teacher-to-be with theoretical and practical abilities in the area of phonetics, morphology, lexicology and word formation, which will be needed for didactic transformation at the basic school according to RVP ZŠ.