Charles Explorer logo
🇨🇿

Historické kořeny současné češtiny

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKMN0C146A

Sylabus

1)       Staroslověnské písemnictví, cyrilometodějská mise, projekce v učivu českého jazyka na 1. stupni ZŠ, mezipředmětové vztahy (vlastivěda, výtvarná výchova). Slovanští žáci-cizinci na 1. stupni ZŠ – pochopení reálií a kontextu žákova jazyka. 2)       Základní poučení o periodizaci vývoje jazyka a vývoje spisovného jazyka na pozadí historického a kulturního kontextu.  Četba a interpretace vybraných památek.

Možnosti mezipředmětových projekcí v kurikulu 1. stupně ZŠ. 3)       Rozvoj česky psané literatury ve 13. až 16. století. Základy historické mluvnice s přihlédnutím k dynamice jejího vývoje směrem k současnosti.

Učivo českého jazyka 1. stupně ZŠ, v němž se bezprostředně promítají relikty historických jazykových změn. Četba a interpretace vybraných památek. 4)       Humanismus, historický a literárněhistorický kontext.  Základní charakteristické rysy humanistické češtiny. Rozvoj písemnictví, četba a interpretace vybraných památek, důležití autoři. 5)       Baroko, historický a literárněhistorický kontext, charakteristické rysy barokní češtiny, důležití autoři (J.

A. Komenský). Četba a interpretace vybraných památek 6)       19.–20. století.

Historický kontext, jazyková situace, tvorba mluvnic a slovníků, důsledky pro současnou komunikační praxi. Cíle výuky českého jazyka na 1. stupni ZŠ v oblasti spisovnosti.

Anotace

Cílem předmětu je vytvořit u budoucích učitelů českého jazyka na 1. stupni ZŠ základní povědomí o historickém vývoji jazyka jako nezbytného předpokladu pro prohloubené chápání češtiny současné. Přihlédnuto bude k dějinám písemnictví a umění a k všeobecnému historicko-společenskému kontextu.

Klíčové je pochopení důležitosti problematiky pro učitele na 1. stupni ZŠ, tj. těch historických jazykových jevů, s jejichž relikty se setkáváme v současném jazyce, zejm. v jeho výuce na 1. stupni ZŠ (lexikální pravopis, vyjmenovaná slova, vybrané slovesné a jmenné tvary, dialektické prvky, spisovnost a nespisovnost ve výuce češtiny – historické příčiny). Učitel českého jazyka by dále měl prokázat orientaci v periodizaci spisovného jazyka, včetně znalosti hlavních děl a představitelů.