Charles Explorer logo
🇨🇿

Zpěv II: pěvecké, intonační a dirigentské dovednosti

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKMN0H210B

Sylabus

Obsah předmětu: a – pěvecké dovednosti, b – intonační dovednosti, c – dirigentské dovednosti 1a) Vyrovnávání vokálů a rozšiřování hlasového rozsahu. 1b) Mollové stupnice. Solmizace v moll.

Zápis snadných mollových písní. 1c) Koruna závěrová. 2a) Rozvoj pohyblivosti hlasu. 2b) Mollový kvintakord, stupnicové postupy v moll.  Mollové lidové písně. 2c) Koruna průběžná. 3a) Hudební artikulace. 3b) Intervaly velká a malá sekunda. 3c) Slučování gest. Taktování una battuta. 4a) Druhy hlasových cvičení. 4b) Intervaly velká a malá sexta. 4c) Slučování gest uvnitř taktu. 5a) Rozezpívání ve sboru. 5b) Druhy kvintakordů. 5c) Dynamika a dynamické změny. 6a) Hlasové rejstříky a jejich sjednocování. 6b) Dominantní septakord a jeho užití v písních. 6c) Tempo a tempové změny. 7a) Hodnocení písní z hlediska pěvecké probleamtiky. 7b) Tvrdě velký septakord a jeho užití v písních. 7c) Opakování děleného gesta – synkopy. 8a) Výběr vhodných hlasových cvičení při studiu obtížných míst písní. 8b) Církevní stupnice.

Tvoření, lidové písně v těchto tóninách. 8c) Recitativní způsob taktování. Táhlé lidové písně. 9a) Hlasová cvičení a cvičení k rozezpívání s akcentem na budoucí praxi s větším počtem žáků. 9b) Pentatonické stupnice a jejich užití v improvizaci. 9c) Nezávislost paží.

Nástupy a závěry jednou rukou. 10a) Souvislost nepřesné intonace s nedostatky v hlasové technice. 10b) Míšení tónin. Příklady písní. 10c) Nadhodnoty v doprovodném hlase. 11a) Aplikace získaných teoretických poznatků při studiu písní. 11b) Diatonická modulace v písních. 11c) Nácvik sborové skladby. 12a) Aplikace získaných teoretických poznatků při studiu vybraných sborových skladeb. 12b) Základy chromatiky.

Chromatická stupnice. 12c) Druhy pěveckých sborů.

Anotace

Cílem předmětu je rozvoj základních pěveckých, intonačních a dirigentských dovedností.